På uppdrag av musikbranschens intresseorganisation Musiksverige har det oberoende analysföretaget Mediavision granskat hur musikanvändningen via internet utvecklas över tid. Den senaste undersökningen genomfördes under fjärde kvartalet 2010 och baserades på intervjuer av ett riksrepresentativt urval av 4 875 bredbandsanvändare i åldrarna 15-74 år.
Undersökningen visar att jämfört med motsvarande period år 2009 har antalet användare av streamade musiktjänster som Spotify mer än fördubblats och ökat från drygt 1,2 till 2,6 miljoner användare.
– Svenskarna vill uppenbarligen både lyssna på och betala för musik via internet, bara tjänsterna är tillräckligt bra, kommenterar Elisabet Widlund, vd för Musiksverige.
Samtidigt med ökningen av streamade musiktjänster minskar den illegala nedladdningen av musik. Andelen olagliga nedladdare har under den aktuella tidsperioden Q4 2009-Q4 2010 minskat med fem procentenheter till 23 procent, d.v.s. en faktisk minskning med närmare 20 procent. I dag avstår sju av tio manliga och drygt åtta av tio bredbandsinnehavare från olaglig nedladdning.
– Att 2,6 miljoner svenskar väljer lagliga musiktjänster redan i dag bådar gott för framtiden, konstaterar Elisabet Widlund.
Enligt GLF.s statistik svarade den legala digitala marknaden förra året för 31,2 procent av den svenska musikförsäljningen. Hela 66,1 procent av den digitala försäljningen i Sverige kommer idag från streamade musiktjänster – 2009 var motsvarande siffra 46,1 procent.
– Musiksverige kommer att verka för en fortsatt utveckling mot allt bättre musiktjänster och musikutbud på Internet, avslutar Elisabet Widlund.
Claes Olson