I ett pressmeddelande berättar Universal Musics VD Per Sundin om visionen med bolagets nya enhet Universal LABS:
– Musikbranschen har en stor tillväxtpotential. Vi vill förstärka vår position som marknadsledare genom att investera ännu mer i ny musik, nya artister och spännande affärsutveckling. Vår målsättning är att bli det mest innovativa och kreativa företaget i Sverige avseende online/digital marknadsföring. Universal LABS är en del i denna satsning.
Universal LABS kommer att ledas av Emil Angervall, Creative director. Angervall har mer än 15 års erfarenhet av varumärkesarbete, kreativt arbete och konceptutveckling från både reklam- och internetbranschen. Han kommer med sitt team att ansvara för att skapa marknadsföringslösningar för Universal Musics artister, med fokus på virala kampanjer inom online-media.
– Universal LABS blir också en viktig tillgång i vår snabbt växande Business-to-business-affär. Då musikens genomslagskraft i sociala medier är fullständigt fantastisk växer efterfrågan på mer sofistikerade och integrerade marknadsföringskoncept från våra samarbetspartners, säger Mattias Tengblad, chef för försäljning och affärsutveckling, Universal Music.
Förutom Creative Director Emil Angervall består LABS-teamet av:
Niklas Torsell, journalist och copy, med ansvar att skapa och paketera information om Universal Musics artister för maximal spridning genom såväl traditionella kanaler såsom via bloggare, facebook, twitter och annan social media.
Eddie Persson, mediaproducent, med ansvar för produktion av rörlig bild och ljud samt webb- och applikationsutveckling.
Andreas Hindenäs, redaktör, med ansvar för samordning av kampanjer och redaktionellt innehåll i Universal Musics egna digitala kanaler.
Lars Nylin