18 januari 2011

On air, on sale

Brittiska Universal och Sony kommer fr.o.m. februari månad att tillgängliggöra musiken till försäljning samma dag som den börjar spelas i radio.

David Joseph från Universal säger till The Guardian:

– Vänta är inte ett ord som finns i vokabulären för den nya generationen. Det är en svunnen tid när du kunde bygga upp intresset för en låt genom att spela den i veckor på radio.

Enligt en undersökning som Universal Music Group har gjort på iTunes och Google, var intresset för nysläppt musik som störst två veckor innan musiken verkligen släpptes. Och det är det intresset man vill försöka omvandla till köp. Den nya strategin, som man kallar "on air, on sale," gäller endast a la carte download och inte streaming on demand. Även många indiebolag gör likadant som de två storbolagen och det anses nu som en tidsfråga innan Warner och EMI följer efter.

Daniel Johansson

Läs mer på:

http://www.guardian.co.uk/business/2011/jan/16/universal-sony-music-singles-release

http://www.musicweek.com/story.asp?sectioncode=1&storycode=1043929&c=1