Det var norska medier som i förra veckan avslöjade att Rolling Stones-kollektionen är på väg. Nyheten var en av de mest kommenterade i sociala nätverk som Facebook och Twitter under den gångna helgen.
Nu kommenterar Dressmann nyheten i ett pressmeddelande:
""Vårt mål är att bli störst i världen inom herrmode”, säger Petter Varner, vd på Dressmann.
Det första mötet mellan parterna var i mitten av maj förra året. Sedan dess har fler hemliga förhandlingar hållits, och nu är avtalet äntligen påskrivet.
”Dressman är under utveckling, vilket vi visar med detta samarbete, men vi fortsätter att erbjuda kvalitet till överraskande låga priser i våra butiker”, säger Petter Varner.
Det har varit mycket hemlighetsmakeri runt samarbetsavtalen som är en pågående process för bägge parter.
Med sina 380 Dressmann-butiker når Rolling Stones ut till många musikälskare genom butiksnätverket.
Rolling Stones och Dressmann träffades för första gången i maj 2010 på Carlyle Hotel i New York i samband med lanseringen av dokumentärfilmen ”Stones in Exiles”.
”Trummisen Charlie Watts kom först till mötet och gav ett nästan aristokratiskt intryck i sin framtoning och sätt att vara”, säger Varner.
Mick Jagger var på bra humör eftersom han under dagen hade sett en stor Rolling Stones-utställning på köpcentret Bloomingdales.
”Stämningen fullkomligt exploderade när Keith Richards kom in i rummet”, säger Petter Varner.
Samarbetet handlar om att utveckla Dressmans unika syn på verksamheten. Världens ledande rockband är därmed på samma lag som kedjan som vill bli världsledande inom herrmode.
”Vi gillar Rolling Stones och hoppas på att utöka samarbetet”, säger Varner.
Partnerna kommer att utveckla herrmode och musikindustrin tillsammans. Avtalen innebär bland annat att klädkedjan får tillgång till sex Rolling Stones-låtar, att alla Dressmann-butiker renoveras för att likna konsertscener, att logotypen görs om samt mycket mer.
Utöver detta så lanseras två unika klädkollektioner. «As Worn by The Rolling Stones» är en unik kollektion baserad på replicas av T-shirts som Rolling Stones-medlemmarna själva burit under sina turnéer på 70-talet.
Dressmanns egen designer Johan Lundell har också utvecklat en helt egen kollektion från bandets historia med kända symboler, som till exempel den berömda tungan. Alla produkter, som säljs i Dressmanns butiker från och med vecka sex, har presenterats för bandet.
”Mick Jagger har personligen godkänt allt som vi säljer i butikerna”, avslutar Varner pressmeddelandet.
Lars Nylin