Hampus Kivimäe, som nu blir förste svensk i by:Larms styrelse, tillhörde den första årskullen från Music Management-programmet i Kalmar/Hultsfred och gick ut den utbildningen 2003. Därefter har han arbetat på skivbolaget V2 som label manager och med utvecklingen av labelsamarbetet Cooperative Music. 2007 började han hos Blixten & Co som Marknadsansvarig för att året därpå gå till förlaget Sony/ATV fören tjänst med titeln Marketing Manager Creative/Music Supervisor. I höstas blev han sin egen med managementbolaget, WIFE. Och ja, det var Hampus fru som kom på namnet…
Hur gick det till när du hamnade i by:Larms styrelse? Har du haft liknande uppdrag i Sverige?
– Jag har under många år och på olika positioner arbetat mot hela Norden och därför tillbringat mycket tid i Norge och byggt ett bra nätverk. För cirka ett och ett halvt år sedan fick jag frågan om personer i den svenska musikbranschen som jag skulle rekommendera för en styrelseplats i by:larm. Detta då norrmännen ville få in någon svensk för att på så sätt nå ut till den svenska branschen samt vara lyhörd till dess synpunkter på hur festivalen bör utvecklas. Jag gav dem en lista på tio namn och sen gick det någon månad och så fick jag frågan själv vilket kändes ganska komiskt. Jag tackade ja direkt. Det närmaste jag varit styrelsearbetet för by:larm var när jag för några år sedan var kassör i en bostadsrättsförening där för övrigt Johan Hargeby på Sound Pollution Distribution var ordförande. Tror dock inte det räknas…
Vad är unikt med by:Larm, varför bör svensk bransch åka dit?
– by:larm är en fantastisk mötesplats för alla delar av industrin då så väl stora som små aktörer kommer dit för att antingen titta/köpa talanger eller att vissa upp dem. Jag tycker att det varje år är en bra mix av bokare, skivbolagsfolk, förläggare samt övriga relevanta spelare både från den nordiska marknaden och även folk från USA, UK, övriga Europa samt marknader som Kina och Japan. Norden har som vi alla vet ett bra rykte om sig att vaska fram bra och kreativ musik och därur har by:larm blivit en enkel väg in för många utifrån då de på ett ställe kan se musik från hela Norden som redan gått genom ett kvalitetsfilter.
– Många är nog rädda för denna typ av event då de tror att deras relevanta motpart inte kommer att finnas där, alternativt att de kommer komma bort eller få lite tid – så som många upplever Midem eller PopKomm. Men eftersom både eventet by:larm i sig och Oslo som stad är så pass intimt, utan att för den skull kännas litet, så kommer man extremt nära de andra delegaterna. Man får gott om tid att prata, hitta gemensamma beröringspunkter samt göra faktiska affärer. Att åka till Oslo för ett showcase med sin artist kontra att göra det i Groningen eller SXSW är dessutom bra mycket billigare, samt att banden ofta gör två eller tre gig på olika ställen. Missar du det du ska se har du alltid en andra chans.
– Slutligen så tycker jag att norrmännen tänker igenom de olika delarna och är välorganiserade i utförandet, så att allt ifrån bokade akter till keynote speakers hänger ihop längs en röd tråd. De har arrangerat festivalen i ett antal år vilket märks då erfarenheter från tidigare år används kreativt samt att barnsjukdomar förhindras.
Vad kan redan nu sägas om nästa års by:Larm?
–MI har redan berört ett av de nya inslagen, Nordic Music Prize, som jag tror kommer bli extremt uppmärksammat internationellt och fungera som en bra språngbräda både för de tolv som slutligen blir nominerade, men mest så klart för vinnaren. Tanken med detta pris är att premiera Nordens bästa skiva både med ära och en prissumma (ca 200.000 SEK) samt att på detta sätt få fokus på skivan som konstform. Tidigare har mycket av festivalens fokus varit på livedelen kring en artistkarriär, men med detta pris hoppas man visa att skivan fortfarande har en extremt betydelsefull roll vilket känns relevant i dagens debatt och nedladdningsklimat. Dessutom vill jag påpeka att det är det en ganska imponerande jury man fått ihop!
– Vidare så bjuder man varje år in en hel del "talent buyers" och i år kommer man bland annat att fokusera på att bjuda in erkänt bra synkköpare (d.v.s. folk som regelbundet köper och inte bara åker och pratar på mässor) både från Norden, men självklart också från de stora marknaderna. Detta tror jag är av intresse för de flesta i branschen och kommer ge bra utdelning.
– Slutligen görs det hela tiden förbättringar och ändringar, men de får vi spara tills man är på plats!
Vad pysslar du med i övrigt just nu?
– Jag arbetar i mitt eget företag, WIFE, där jag har tre olika verksamhetsben. Det ena benet är en artist och producent-management där jag i dagsläget arbetar med tre akter (Fatboy, Caviare Days och Grande Roses) och en producent (Mikael Herrström). I det andra sysslar jag med Music Branding och håller just nu på med några större varumärkesprojekt samt tre music supervision jobb. I det sista benet konsultar jag åt akter eller aktörer som behöver begränsad hjälp med exempelvis en release, marknadsföring, strategiarbete eller liknande och där arbetar jag just nu med bland annat det norska bandet Bigbang. Det känns väldigt roligt och kreativt att arbeta på detta sätt och utifrån olika behov få nöjet att göra projekt med olika aktörer inom den Svenska, Nordiska och Europeiska musik- och reklambranschen.
Lars Nylin