Med åren har verksamheten vuxit. Här berättar Håkan Olsson hur och varför.
Vad var din idé när du drog igång Rootsy och hur har det hela utvecklats?
– En av ambitionerna med Rootsy när jag startade 2004 var att skapa en webbaserad community för rootsmusik, eller americana eller vad man vill kalla det. En sådan gör mig mindre beroende av annan medias nyckfulla välvilja. Rootsy tror jag idag är Skandinaviens viktigaste community inom vårt område, med ca 30 000 besökare på websidan varje månad. Här finns ett magasin som uppdateras med recensioner, nyhetsnotiser, artiklar och annat varje vardag. Här finns också en shop och en mer traditionell label-avdelning.
– En annan ambition i starten var att skapa ett flexibelt företag som utan större problem kan anpassa sig till förändringar i musikbranschen. Jag vill inte påstå att jag för sex år sedan kunde förutse vad som skulle hända i branschen. Jag visste inte vad som skulle ske, bara att det skulle ske. Utifrån communityn Rootsy.nu som bas har jag byggt en verksamhet som innefattar skivbolag, bokning, konsert- och turnéproduktion, promotion med mera.
– Sedan drygt ett år tillbaka har jag en medarbetare. Björn Petterson är bosatt i Norrtälje och har huvudansvar för RootsyLive som alltså hanterar livesidan.
Nu lanserar du serien Rootsy Approved – Introducing Americana Music med en liten box innehållande 3CD med den amerikanske sångaren, låtskrivaren, gitarristen och producenten Will Kimbrough som första artist. Berätta om satsningen och vilka framtidsplaner du har för serien!
– Genom åren har jag stött på många bra artister och band i USA som är märkligt okända här. Min naiva tro är att om de bara presenteras på ett bra sätt kommer de att få en hyggligt stor publik även i Skandinavien. Rootsy Approved Introducing Americana Music ska på ett smakfullt sätt presentera sådana artister till ett överkomligt pris.
– Endast artister/band som kan och är beredda att turnera här kommer ifråga för Rootsy Approved. Vi bör dessutom ha hört artisten i fråga live och vara helt säkra på kvaliteten. Vi sticker ju ut hakan med den lite kaxiga Rootsy Approved-stämpeln och därför är det extremt viktigt att vi aldrig släpper på kvalitetskravet, på skiva och live.
– Vi har försökt – och lyckats, tycker jag själv! – skapa en produkt som är både snygg och prisvärd och som inte kan ersättas med en Spotify-lista. Förhoppningsvis kan Rootsy Approved-serien bli något man samlar på och ger en egen avdelning i skivhyllan. När nästa volym kommer och vem som blir huvudperson för den vet jag inte än. Vi har en lista med tänkbara namn men det är mycket som måste falla på plats innan jag kan presentera ett namn.
Hur ser framtidsplanerna för Rootsy ut i stort? Det senaste året har du ju till exempel även börjat göra promotion åt andra skivbolag och för så pass väsenskilda artister som Mary Gauthier och Yes?
– Det görs väldigt mycket bra musik i Skandinavien inom Rootsy-genren och vi kommer att fortsätta ge ut skivor i jämn takt. Man kan däremot säga att skivbolagsrollen håller på att ändra sig radikalt och därför kommer artistavtalen att se annorlunda ut framöver. Det är dock inget som kommer att märkas för konsumenterna.
– Vår import har redan minskat en hel del och den kommer sannolikt att fortsätta minska. Rootsy kommer att representera allt färre internationella etiketter i Skandinavien. Helt enkelt för att det blir allt färre fungerande bolag på marknaden. Och de bolag som fungerar ger ut färre plattor. Rootsy kan inte heller konkurrera med de stora indiedistributörerna som Border, Cosmos och ADA. De har alla stora logistiska fördelar jämfört med Rootsy. Däremot så kommer vi försöka knyta till oss enstaka internationella artister vi tror på och på olika sätt samarbeta kring skivutgivning och turné. Vi diskuterar just nu samarbete och avtalsformer med en handfull riktigt intressanta amerikanska artister.
– En ambition för 2011 är att förbättra det internationella distributionsnätet. Den skandinaviska marknaden krymper snabbt och det blir allt viktigare att tänka Europa.
– Vi fortsätter även att utveckla RootsyLive. I vår har vi fantastiska artister på ingång: Tift Merritt, Eilen Jewell, Larkin Poe, Stone River Boys, Lost Bayou Ramblers och The Band Of Heathens. Vi ser även en Americana-festival i Sverige framför oss. Om det är realistiskt redan under 2011 är i nuläget oklart, men tanken finns.
– Under 2011 kommer vi sannolikt också att starta ett musikförlag. Att göra promotion för andra skivbolag och artister kommer jag att fortsätta med och förhoppningsvis utveckla. Det är dock viktigt att hålla sig inom mitt kompetensområde och dessutom hålla fast vid kvalitetskravet även här. Jag åtar mig inte promotionuppdrag för musik jag inte gillar eller kan.
– Med det sagt, undantag kan alltid finnas. Inget ont om Yes, men att jag gjorde promotion för deras box var mer ett olyckfall i arbetet. Promotionlagret skickades till fel adress. Istället för att returnera dem tog jag på mig att förmedla dem till relevant press. Men jag kan nog erkänna att jag är direkt olämplig att göra promotion för just Yes. Jag är extremt okunnig på det området…
Du har ju genom åren arbetat med flera olika skivbolag och musikgenrer. Känner du att med Rootsy har ”hittat hem”? Var har du ditt hjärta – rent musikaliskt?
– Man börjar tillhöra veteranerna. Jag har försörjt mig inom musikbranschen sedan 1982 då jag började på Amathea. Sedan blev det en kort period på Border, därefter en tid på MNW:s internationella sidan och så småningom Playground. När jag slutade på Playground för att starta Rootsy var jag innerligt trött på att jobba med musik jag inte tycker. Jag lovade mig själv att aldrig mer tvångslyssna på engelsk indiepop eller gangsta rap eller vad det nu kan vara.
– Med Rootsy har jag definitivt hittat hem och jobbar nu med musik och människor jag tycker om. Det kan handla om country, americana, blues, rock, reggae, cajun eller folk. Jag tycker själv jag har ett ganska öppet sinne, men förbehåller mig rätten att välja bort musik jag inte gillar eller förstår.
– Av ovanstående framgår väl vilken sorts musik som ligger mig närmst om hjärtat. Att rabbla artister är kanske inte så meningsfullt, men det finns fyra grundpelare som det mesta i min värld bygger på: Bob Dylan, Hank Williams, Muddy Waters och Bob Marley.
Claes Olson