Ingen som följt medier de senaste veckorna ha kunnat missa att det i fredags var premiär för Amir Chamdins film om den svensk-holländske visikonen Cornelis Vreeswijk. Om inte filmen i sig fått stor uppmärksamhet har den uppmärksammats indirekt genom olika historieskrivningar över Vreeswijk själv.
Uppmärksamheten har uppenbarligen betalat sig. Efter flera positiva recensioner – Cornelis har snitt betyget 3,2 på recensionssajten kritiker.se – gick filmen efter premiärhelgens visningar rakt in på biotoppens första plats.
Kopplat till filmen kommer nu även ett antal skivutgivningar från Warner Music – bolaget som via etiketten Metronome äger några av Cornelis mest kända titlar.
Warner har tidigare haft enorma framgångar med bl.a. Cornelis-samlingen Guldkorn (400 000 sålda exemplar) och boxen Mäster Cees memoarer (80 000), båda släppta i mitten av 90-talet. Bolaget har också restaurerat sina Cornelis-album i en serie återutgivningar år 2007. Denna gång släpper man dels ett soundtrack från filmen (2CD), dels en ny box: Telegram från medborgare Kees.
För att understryka bredden och djupet i Cornelis musik ger man denna gång ut en box som samlar Vreeswijks viktigaste album. För urvalet står MI-medarbetaren Lars Nylin, som på 90-talet arbetade med bl.a. Vreeswijk-utgivning på Warner/Metronome.
– Det finns ju en fantastisk ”vanlig” box så denna gång ville vi summera albumartisten Corrnelis, berättar Lars Nylin. Men hans produktion var mäktig, det har släppts över 40 album på fjorton bolag i fem länder. Så det var en omöjlighet att samla allt. Beslutet blev att samla vad expertisen brukar peka på som hans bästa album. Det kunde blivit allt mellan 10 och 16-17 titlar, till sist enades jag och Metronome om 14 album, vilket kändes som en bra kompromiss.
Kärnan i den nya boxen utgörs av Metronomes och Philips utgivningar på bolagen åren 1964-78. På de albumen presenterade Vreeswijk lejonparten av sina mest älskade sånger. Men i boxen finns även några lite mer udda titlar, som hans kanske mest politiska album – Istället för vykort [YTF] från 1973 – liksom hans sista album Till Fatumeh / Rapport från de osaligas ängder som spelades in strax innan Vreeswijks bortgång 1987.
Varför heter det ”Cees” i den första boxen men ”Kees” denna gång?
– Anders Burman, som satte ihop den första boxen, valde att stava som Cornelis själv gjorde. Jag valde att stava som holländarna skriver när de använder smeknamnet för Cornelis – så också när holländare skriver om just Cornelis Vreeswijk. När jag och Anders diskuterade saken häromdagen var han väldigt noga med att han har rätt, och det har han ju nästan alltid så jag får väl snart ge med mig, skrattar Nylin.
I årsslutet följer Metronome/Warner upp sin Cornelis-trippel med att släppa ett album där filmens huvudrollsinnehavare Hans-Erik Dyvik Husby (som givetvis även förekommer på soundtracket) gör sina egna tolkningar av Cornelis.
Claes Olson