Rapparen och låtskrivaren Adam Tensta slog igenom i Sverige 2007, då han släppte låtar som They Wanna Know och My Cool. Den sistnämnda blev en stor radiohit och debutalbumet It’s a Tensta Thing toppade listorna under 2007 och fick även en Grammis för bästa hip hop-album. Nu är Tensta redo med nytt material, som bland annat handlar om musikbranschen och artistlivet sett genom hans ögon. Den oroliga situationen i Sverige just nu är också något som berör Tensta, som är ambassadör i Alla Olika Alla Lika, ungdomsorganisationen mot fördomar och diskriminering.
– Vi har under de tre sista åren fått flera lukrativa kontrakt från de stora bolagen i världen. Men inte förrän vi mötte EMI Music har vi känt den självständiga känslan som vi hållit så hårt vid sedan starten 2006, berättar Tenstas manager Babak Azarmi från RMH Management Group
– Att vi, som ett lag, kan arbeta kring min musik är det viktigaste för mig just nu. EMI kommer att kunna bygga vidare på den grund som vi har skapat och stärka dess rötter, fortsätter Adam Tensta.
Bjørn Rogstad, marknadschef för EMI Norden, ser fram emot samarbetet:
– Adam Tensta är en artist som har mycket på hjärtat, något han förmedlar genom sitt nyskapande och kompromisslösa musikaliska universum. Han är en spännande och hårt arbetande artist som ser möjligheter framför begränsningar, och hans team har en tankegång som vi kan lära mycket av. Musikbranschen håller på att förändras i allra högsta grad, vilket sätter nya krav på alla, men ger också enormt mycket nya möjligheter. Vi ser detta som uteslutande positivt för både artister, publik och bransch, så länge som man är villig att ta till sig förändringarna.
– Etablerade ”sanningar” är på väg att falla, det finns inget rätt och fel längre. Artister kan lita på sig själva, följa sitt hjärta, göra färre kompromisser – och kommunicera direkt med sin publik. Adam Tensta är ett lysande exempel på detta, säger Rogstad.
Lars Nylin