Musiksverige ska kommunicera och driva den samlade musikbranschens frågor. Musiksverige har i uppdrag att ge svensk, kommersiell musik bästa möjliga förutsättningar att skapas, utvecklas och spridas.
Nytillträdd vd är 31-åriga Elisabet Widlund, tidigare scenkonstproducent, affärsutvecklare och pr-konsult.
– Musiksverige är både en efterlängtad plattform där musikbranschen kan diskutera gemensamma frågor, och branschens enade röst i dialogen med politiker och media, säger Elisabet Widlund, vd för Musiksverige.
Musiksverige fokuserar på tre områden: upphovsrätt, musikexportstöd och utbildningsfrågor.
– Att branschen nu har samlats gör oss mer flexibla och framtidsfokuserade i arbetet med att utveckla nya lösningar för spridning av musik, säger Elisabet Widlund.
Musiksverige är grundad av SAMI (Svenska Artister och Musikers Intresse-organisation); Musikerförbundet; SYMF (Sveriges Yrkesmusikerförbund); STIM (Svenska Tonsättares Internationella musikbyrå); FST (Föreningen Svenska Tonsättare); SMFF (Svenska Musikförläggare¬föreningen); SKAP (Föreningen Svenska Kompositörer av Populärmusik); IFPI Svenska Gruppen (International Federation of the Phonographic Industry) och SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter). Musiksverige arbetar aktivt för att inkludera fler organisationer.
Kontakt: Elisabet Widlund, vd: 073-044 94 09, elisabet@musiksverige.org.
Mer om Musiksverige: www.musiksverige.org från 28/10
Lars Nylin