Randy Spencer har varit I musikbranschen i drygt tjugo år. Han inledde karriären som redaktör på Billboard, men 1995 startade han i samarbete med Warner Bros/WEA ett skivbolag i Nashville.
– Vår första singel blev etta på den amerikanska radiolistan och en av våra artister vann en grammy, minns han.
Sedan 1999 har Spencer varit manager och A&R-konsult. I managerrollen har han bl.a arbetat med Jason Newsted (f.d. Metallica), Brian Setzer (The Stray Cats) och Butthole Surfers. Som A&R har han bl.a arbetat med bandet Noise Ratchet, som Rick Rubin kontrakterade till American Recordings.
Egna bolaget Pitch Music har bl.a legat bakom kontrakteringar för Atlantic Records, EMI Music, Island Records, Tooth & Nail Records, Roadrunner Records och manga andra. Dessutom har Spencer placerat låtar i både film, tv och reklam, för t.ex Victoria's Secret och Taylor Made.
För närvarande är Randy Spencer manager åt ett antal amerikanska producenter, bl.a Arnold Lanni (Our Lady Peace, Finger Eleven, Simple Plan)och and Phil Madeira (som även är gitarrist i Emmylou Harris band och har skrivit låtar till bl.a Alison Krauss, Toby Keith och Garth Brooks).
Dessutom är han starkt engagerad i välgörenhet, där han arbetar med musikfans och artister. Nyligen fick hans stiftelse en större donation för hemlösa från Ziggy Marley.
– That was so cool and inspiring!
Randy Spencer har precis startat ett nytt bolag med namnet Sweden Loves You! (med ett utropstecken i namnet). Syftet är att marknadsföra svensk musik såväl i som utanför Nordamerika. Satsningen är långsiktig, men under sitt Sverige-besök var flera viktiga möten inbokade.
– Jag ser fram emot att få se hur det hela kommer att vidareutvecklas.
Vad tyckte du om STIM Music Expo?
– Det är viktigt att vara med på event som STIM Music Expo, för att bygga relationer och hålla sig uppdaterad om marknadens utveckling och möjligheter. Och det här var ju verkligen ett lysande tillfälle för nya artister och låtskrivare att få ta del av andras erfarenheter och uppmuntras genom att lära från andras framgångar. Själv träffade jag flera nya bra kontakter och blev oerhört inspirerad!
– Jag tyckte det var lägligt att besöka STIM Music Expo under mina två veckor här i Sverige, då jag följer upp mitt besök på Trigger Creative Conference och Peace & Love i Borlänge, där jag var för att lära mig mer om hur den svenska musikbranschen fungerar. Dessutom var jag här i somras för att se You Say France & I Whistle, som jag arbetat med tillsammans med Peter Åstedt på MusicHelp. Jag tror stenhårt på bandet och deras möjligheter att nå ut internationellt. Vi har redan lyckats öppna några dörrar, genom att få med deras musik i tv-reklam för några av världens ledande varumärken.
Hur träffade du Peter Åstedt och hur länge har ni arbetat tillsammans?
– Jag började arbeta med MusicHelp förra året. Som manager och A&R lyssnar jag hela tiden på ny musik från runt om i världen. Man vet aldrig när och hur man hittar nästa hit och nästa stora artist eller producent. Jag horde Sara Rumar första gången för tre eller fyra år sedan och Peter skickade mig albumet. Jag hade kvar hennes musik i bakhuvudet och visste att jag ville arbeta med henne, förr eller senare.
– I februari förra bad Hilton Hotels mig om en låt till en kampanj för varumärket Hilton Garden Inn. När de visade mig reklamfilmen och gav mig nyckelorden kom jag direct att tänka på en av Sara Rumars låtar och förstod att den skulle passa perfekt. Jag gav dem en lista på sådär 25 låtar och bad Peter skicka mig Saras låt Make It Right. När jag skickade den till Hilton-folket så ringed de tillbaka direct på dagen efter och frågade ifall låten hade blivit specialskriven för kampanjen dagen innan. Dom älskade den!
– Vi tecknade ett avtal och redan några veckor senare låg den ute. När jag bodde på ett hotell i Atlanta kort efteråt visades reklamfilmen på CNN!
Hur fick du idén att satsa extra mycket på svensk musik och utveckla projektet Sweden Loves You!?
– När jag var på Trigger och Peace & Love mötte jag massor med spännande människor och hörde massor av bra musik. Jag bestämde mig för att satsa på svensk musik och arbeta mer med svenska artister och bidra till att skapa tillfällen för nya svenska bolag både i Nordamerika och globalt. Jag satsar nu på att utveckla Sweden Loves You! både som skivbolag, licenseringsbolag, en blog och ett konsultbolag för svenska artister och musikbolag. Dessutom har jag blivit tillfrågad om att medverka i Boomtowns advisory board och hjälpa deras elever att utveckla sina talanger och lära sig mer om musikbranschen.
– Just nu arbetar jag som A&R med den svenske rapparen Prop Dylan, som kommer att skriva tillsammans med DJ Premier i New York och andra kända låtskrivare och producenter i Los Angeles, New York och Atlanta.
Vad tycker du om den svenska musikscenen och vad tror du om Sveriges framtida förutsättningar på den internationella musikscenen?
– Det finns ju så otroligt mycket bra music runt om i hela världen, men speciellt i Sverige. Svensk musik handlar mycket om känslor och den känns ärlig. Den är inspirerande att lyssna till och jag älskar verkligen musiken här!
– Jag är särskilt fascinerad av Sara Rumar och You Say France & I Whistle. Deras musik är både engagerande och charmig! Sedan så gillar jag bland annat Raymond & Maria och The Sonnets. Jag tycker om det jag har hört av Backdraft, som jag hörde första gången helt nyligen. Jag älskar, älskar, älskar, älskar Anna Ihlis music och hoppas kunna få arbeta med henne snart. I somras såg jag Andreas Grega på Peace & Love och de var verkligen bra… Och så tycker jag förstås mycket om Kent, som jag har lyssnat till ända sedan mitten av 90-talet.
Men jag vill höra mer ny svensk musik och uppmanar folk att maila mig både artister och updates på vad olika artister gör!
– Jag tror att framtiden är gränslös för den svenska musiken. En bra låt är tidlös och idag kan musikens under spridas runt om hela världen. Vi som arbetar i branschen måste bli bättre på att uppmuntra och utveckla våra artister. Om vi siktar högt och tänker globalt så kan vad som helst hända!
Claes Olson