Det var på designkonferensen Warm Gun Design i San Fransisco som Mike Macadaan från MySpace avslöjade en logga som består av ett ”My” och sedan en understruken tom yta.
– MySpace är en plattform där människor kan vara som de vill, så vi bestämde att ge dem en yta för det, sa Macadaan.
MySpace var länge den ledande sociala plattformen och köptes 2005 för ett rekordbelopp av mediekoncernen News Corp. På senare år har Facebook såväl passerat som starkt dragit ifrån MySpace i genomslag och det har spekulerats i att News Corps ägare Rupert Murdoch skulle tröttna. Men i somras meddelade Murdoch att han fortfarande tror på siten och att den under ny ledning ska genomgå en radikal förändring. Den nya logotypen är en del av detta.
I Sverige stängdes MySpace kontor förra sommaren men i början av hösten fick siten en nygammal annonskonsult i form av Dag Bengtsson på The Great Northern. Bengtsson var tidigare försäljningschef på MySpace i Sverige.
– Myspace ser Norden som en intressant marknad men det är inte aktuellt att starta ett eget kontor. I många av länderna i Europa sker annonsförsäljningen på konsultbasis, och nu även här, sa Dag Bengtson i augusti till Dagens Media.
Lars Nylin