7 oktober 2010

Goatbridge flyttar till Stockholm

Efter elva år med högkvarteret placerat i Smedjebacken flyttar nu produktionsbolaget Goatbridge Productions sin kärnverksamhet till Stockholm.
– I och med flytten kommer vi närmare branschen och jag är övertygad om att detta enbart kommer att utveckla företaget i positiv riktning, säger bolagets grundare Fredrik Gleisner.

Produktionsbolaget Goatbridge Productions startades i slutet av nittiotalet av Fredrik Gleisner i Getbro utanför Smedjebacken i södra Dalarna. Nu flyttar dock bolaget, vars huvudsakliga verksamhet består av artistbokning, konsertevenemang och PR-uppdrag. På Saltmätargatan 5 delar man lokaler med bland andra managementbolagen Headlock och Cricket Playing Cricket.

– Vi har haft en bra tid i Smedjebacken men kände att det var dags att gå vidare mot nya utmaningar, menar Gleisner, som installerade sig på det nya huvudkontoret i Stockholm i förra månaden.
– Trots att vi endast har suttit här i några veckor så har vi har redan haft ett flertal intressanta och givande möten med både nya och gamla samarbetspartners. Dessutom kommer vi inom en snar framtid att kunna presentera ett flertal nya artister till vår bokningsverksamhet.

Idag representerar Goatbridge bl.a. Abalone Dots, Nicke Borg Homeland och Jack Vreeswijk.
– I dagsläget representerar vi totalt ett tiotal artister, berättar Fredrik Gleisner. De senaste åren har vi kanske jobbat med ett trettiotal. Vårt mål nu är dock att utöka vårt stall med ett antal redan etablerade artister och sedan även krydda med ett par fräscha nykomlingar.

På vilket sätt tror du att ni kommer att vinna på att etablera er i Stockholm istället för att behålla högkvarteret i Smedjebacken?
– Först och främst så är jag övertygad om att närheten till allt kommer att vara en väldigt nyttig injektion för vår verksamhet. Allt från spontana möten med branschfolk till direktkontakt med artister. Det går aldrig att komma ifrån att den personliga kontakten är överlägsen internet eller telefon. Den största delen av branschen är ju även baserad här.
– En av baksidorna med att ha jobbat från Smedjebacken har varit att jantelagstänket är väldigt starkt förankrat där. Trots att vi arrangerat artister som Lars Winnerbäck, Thåström, The Ark och Saxon med flera, så skulle vi till exempel aldrig ens vara påtänkta som potentiella arrangörer av den lokala företagsgalan i Smedjebacken. Den överlägset största delen av vår verksamhet har skett utanför kommunens och till viss del även Dalarnas gräns, vilket självklart varit en starkt bidragande orsak till flytten.

Är det någon särskild gren av verksamheten som du hoppas kunna utveckla särskilt nu?
– Egentligen så tror jag på en stark utveckling över hela linjen. Men jag har en känsla av att bokningsdelen kommer att få sig en skjuts framåt relativt fort. Tidigare så har det mest varit artisterna som kontaktat oss, men nu är det vi som finns på plats mitt i högborgen. Vi är med i matchen på ett helt annat sätt än tidigare.

Vad tror du i stort om bokningsbolagens marknad de kommande åren?
– Utvecklingen är självklart oroande då alltför många artister drar ut på turné samtidigt, ofta för att försöka hämta ikapp en sviktande skivförsäljning. Men jag tror till viss del att det kommer att plana ut av sig självt. Så många fler festivaler tror jag inte att det finns plats för – fast det har jag sagt många gånger förut, och dom fortsätter ändå bara att öka i antal!
– Samtidigt så är jag övertygad om att vi oberoende bokningsbolag fyller en ännu viktigare roll än tidigare. Det är aldrig bra när ett fåtal aktörer har en så stor del av marknaden som nu. Men jag tror mer på samarbete än på motstånd, dock på båda parters villkor.

Claes Olson

Länk:
http://www.goatbridge.se

Kontakt:
Fredrik Gleisner
fredrik@goatbridge.se