Med jobbet följer inga fallskärmar och Bentleys. Men däremot ett frikostigt antal mail från de nätagitatorer som tagit på sig att 24/7 spamma omvärlden med ”sanningar” om de allt annat än älskvärda storbolagen.
Men ibland hittar jag en pärla i åsikts-släken. En sådan kom häromdagen från en läsare som beskriver sig själv kulturarbetare. Läsaren hade plöjt den nyutkomna antologin After the Pirate Bay av Jonas Andersson och Pelle Snickars [Kungliga biblioteket] och efteråt kontaktat den moderate riksdagspolitikern Karl Sigfrid. Läsaren fick då ett svar som enligt honom tydde på att Sigfrid representerar en växande skara politiker som börjar svänga i upphovsrättsfrågan, som vill begränsa den.
Huvudfrågan från läsaren blev utifrån den uppfattningen: ”Lars, dina åsikter – eller rättare sagt dina uppdragsgivares åsikter – kanske börjar bli kontraproduktiva?”
För en gångs skull i den alltmer komplicerade upphovsrätts/fildelnings-frågan var svaret enkelt.
Läsaren fick ett rungande nej som replik. Just denna vecka, när rättegången mot The Pirate Bay nått Svea Hovrätt och vi nyss hört att EU-domstolen kan placera Ipred-domar i långbänk, kändes det skönt att vara spiksäker på att mitt och andras mantra om upphovsrätt gett resultat. Att några politiker vacklar ändrar inte den uppfattningen det minsta.
Upphovsrättsfrågan har hamnat på dagordningen tack vare detta mantra – i dag vet folk att det är tveksamt och möjligen ett lagbrott att fildela illegalt.
De legala alternativen har hamnat i spotlight tack vara detta mantra – i dag är Spotify ett ord redo för Svenska Akademiens Ordlista (därmed inte sagt att Spotify är en perfekt tjänst).
Viktigast av allt: jag vill också tro att vettiga människor, inklusive de flesta politiker och tyckare i medier, tack vare detta mantra till sist insett att kvalitet sällan eller aldrig är gratis. I en utmärkt artikel av Lars Lindström i tisdagens Expressen summerar Per Strömbäck (som bl.a. driver debattsajten Netopia) saken lysande. Strömbäck säger:
”Det är ett grundläggande problem att allt ska vara gratis på internet. Det är förödande för kvalitetsperspektivet. Det betyder att man ger samma värde till filmer av Ingmar Bergman som till hundar som är fulla på You Tube. Vi måste se det i ett större perspektiv.”
Så käre läsare, nej jag tror inte att mina uppdragsgivares åsikter motarbetar sig själva, är kontraproduktiva. Jag tror tvärtom att de ska upprepas ännu oftare. Men givetvis i kombination med att det presenteras ännu fler motiv för konsumenter att betala en slant.
Gratis är gott, det inser t.o.m. en relik som undertecknad. Men inte ens om jag får rejält betalt väljer jag en DVD med bilder på grannens berusade hund istället för att titta på Life i SVT.
Lars Nylin
Chefredaktör MI
Länk till Lars Lindströms artikel i Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/1.2152917/med-23-miljoner-fildelare-lever-pirate-bay-gott