På åttiotalet var Popkomm en blomstrande mässa i Köln med närmare 15 000 besökare och en koppling till en jättefestival som lockade uppskattningsvis en miljon människor till utomhusscener, konsertlokaler och klubbar i Köln och dess närmaste städer. 2004 köptes varumärket Popkomm av Messe Berlin och såväl mässan som festivalen flyttade till huvudstaden. Det förra decenniets drastiskt krympande musikbransch och de stora kalla hallarna på Berlinmässan var dock ingen lyckad combination. Det var inte heller idén att förlägga de flesta showcase och festivalspelningarna i den andra änden av stan, i och runt Kulturbrauerei i Prenzlaur Berg (även om de kvarteren annars kan göra anspråk på att tillhöra Berlins vitalaste).
I fjol ställdes Popkomm in och inför årets comeback var i stort sett alla förutsättningar nya. Mässan var i år flyttade från Messe Berlin till den nedlagda flygplatsen Tempelhof och själva Popkomm-mässan kompletterades av ett fullspäckat konferensprogram med seminarier organiserade av All2togehtehrnow och nya Berlin Music Festival, vars tre stora scener inför den avslutande musikfesten byggdes upp på landningsbanan och två av de största hangarerna. Hela tillställningen ramades in av lika nya Berlin Music Week.
Totalt lockade Popkomm i år 7 500 besökare, inklusive de 470 utställarna från 20 länder – vilket var fler än arrangörerna hade räknat med.
Efter att förhandsintresset till en början början varit ljummet så trängdes till slut mer än ett sjuttiotal svenska bolagsrepresentanter i Export Music Swedens (ExMS) monter. Den svenska montern tillhörde som vanligt de som lockade flest besökare och hade intensivast mötestrafik.
Alla svenska bolagsrepresentanter som MI talade med på plats sa sig ha haft flera bra möten. Många berättade om nya kontakter och avtal. Lika många sa sig i första hand ha socialiserat med redan etablerade samarbetspartners.
– Jag är positivt förvånad över årets comeback för PopKomm, summerade ExMS:s vd Anders Hjelmtorp sina intryck. Jag trodde inte att de skulle få till det bra, men jag hade fel.
– Tempelhof som mässområde fungerade mycket bra. Det var stadigt mycket folk, kvalitén på de möten som svenska delegater hade verkar också ha varit hög.
Kvalitén var hög även på det omfattande seminarieprogram som All2gethernow presenterade. På agendan stod massor av intressanta paneldebatter med flera spännande deltagarnamn. Den lika kunnige som avspände skotten Olaf Furniss (f.d. Fono Magazine m.m.) var moderator för dussinet inslag och till höjdpunkterna hörde en panel med Robbie Williams engelske manager.
På Popkomm Showcase Festival uppträdde under de två huvudsakliga mässdagarna onsdag-torsdag ett sextiotal akter på 14 olika scener belägna i närheten av Tempelhof och I stadsdelen Kreuzberg. Ett av de mest lyckade och välbesökta arrangemangen var den skandinaviska showcase-aftonen på C-Club & Crystal Ballroom, dit bland andra svenska Moto Boy, Familjen (med Andreas Tilliander), Movitz! och Plan Three lockade uppskattningsvis 800 personer. Det svenska inslaget hade organiserats av Carolina Eriksson på Saturday Enterprises, projektledare för SMFF-klubben Almost Famous och fungerade lysande. Kvällens inledande mottagning i trädgården blev även den en succé och lockade massor av nyfikna besökare.
Torsdag eftermiddag efter gjorde den svenska sångerskan Marie Glad ett eget showcase på den fantasieggande inredda klubben La Vie En Rose, i direkt anslutning till mässhallarna. Ett femtiotal personer lutade sig bekvämt tillbaka i fåtöljerna och applåderade hennes framträdande.
Ett nytt inslag i Popkomm-mässan var Jazzkomm, med ett femtiotal showcase för 40 band från 15 länder. Dess musikscen och konferensdel var en till synes väl fungerande plattform för såväl musiker som jazzentreprenörer.
På fredagen öppnade Popkomm upp för allmänheten, men det var ett inslag som av flera skäl inte blev särskilt lyckat. Anders Hjelmtorp i ExMS-montern var en av flera kritiska röster.
– Jag var besviken på fredagens B2C, säger han. Jag tror att dom hade för hög entréavgift för att vanligt musikintresserade skulle komma. Det var väldigt lite folk under fredagen och 75 procent av våra svenska delegater åkte hem redan torsdag kväll.
Berlin Music Festival, som inleddes på fredagskvällen, lockade däremot storpublik. Robyn gjorde en makalöst imponerande succéspelning inför 8 000 tyska fans, som alla verkade kunna sjunga med i varenda textrad – även de från den senaste, just släppta plattan.
Med anledning av årets tragiska dödsolyckor på den stora tyska Love Parade-festivalen var festivalens säkerhetsarbete rigoröst och tyvärr t.o.m. övernitiskt. När Fever Ray skulle uppträda hindrade vakterna tusentals besökare från att ens komma i närheten av scenen inne i hangaren, naturligtvis med kaos som följd. För publiken framför scenen på Fever Rays konsert var stämningen magisk. I trängseln utanför var stämningen enbart olustigt frustrerad.
José Gonzáles grupp Junip hann strax efter midnatt trollbinda sin storpublik i den andra hangaren i en timme med sin suggestivt experimentella musik, men omedelbart efteråt uppstod det åter igen kaos då det inte gick att förflytta sig mellan scenerna på området. Festivalmusiken var schemalagd ända tills klockan sex på morgonen, men klockan tre avbröt polisen festen och tillkännagav att programmet nästkommande dag måste vara avlutat sju timmar tidigare än utannonserat… Det hela blir en mindre lustig avslutning på den i övrigt uteslutande positiva Berlin Music Week, så tillställningen slutade med ett stort frågetecken hängande i luften.
Branschfolket kan dock konstatera att själva musikmässan gav enbart god mersmak.
Nästa Popkomm arrangeras 7-9 september 2011. Gissningsvis med ännu fler besökare på plats.
Claes Olson