I höst firar Jonas Kullhammars Moserobie 10-års jubileum. I bolagets katalog finns idag över 70 titlar med artister som bl.a Nina Ramsby, Mats Öberg, The Core, Kullrusk, Ludvig Berghe och Jonas Kullhammar själv. Tillsammans med den nya distributören Plugged dras nu riktlinjerna upp för en omfattande kampanj med start 1 november.
– Moserobie är utan tvekan en av de viktigaste jazzetiketterna i Sverige idag och har ett starkt varumärke inte bara här hemma utan även i utlandet, säger Plugged Musics vd Teijo Agélii-Leskelä.
– Eftersom Plugged är relativt ny som distributör så självklart känns det som ett erkännande när Jonas väljer oss som en ny samarbetspartner. Vi är väldigt glada för det här!
– Plugged är lite av en uppstickare och en kul injektion bland många andra bolag i branschen, med ett tydligt fokus på kvalitet, säger Jonas Kullhammar. Strukturen hos Plugged påminner om min egen och dessutom är vi i stort sett grannar.
Moserobies katalog distribuerades tidigare av Bonnier Amigo Music.
– Jag har trivts bra hos Bonnier men med tanke på omstruktureringar där kvantitet räknas före kvalitet var det dags att gå vidare. Moserobie har alltid satsat på kvalitet, och att det råkat bli kvantitet för många av våra titlar ser jag bara som en bonus.
Den första utgivningen i det nya samarbetet blir med grammisnominerade The Core från Norge, vars kommande album har planerad utgivning 29 september.
Claes Olson