Joel Waldfogel och Fernando Ferreira har för tidsperioden 1960-2007 analyserat varje titel på försäljningslistorna i 22 olika länder. Därefter har de jämfört varje lands andel av musikmarknaden med ländernas ekonomier.
Inte helt överraskande dominerar USA den globala musikmarknaden totalt med en marknadsandel på hela 51 procent av världens hitlistmusik. Men räknar man om statistiken och relaterar den till ländernas BNP toppas listan av Sverige (med ett andelstal på 1,56) följt av i tur och ordning Storbritannien (1,52), USA (1,33), Japan (1,31), Finland (1,00) och Kanada (0,91).
Av undersökningen framgår också att de lokala artisterna i varje land idag svarar för ungefär 70 procent av musiken på landets hitlistor, vilket är en radikal nedgång från 80-talet då förhållandet i princip var 50/50 lokalt/internationellt.
Claes Olson
Länk:
http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/08/16/soft_rock_power