Google har investerat ca 7,5 miljoner kronor i den kinesiska musiktjänsten Top100.cn. Det är andra gången som Google stöttar musiktjänsten, 2007 gick man också in med kapital med målet att tillsammans med musiktjänsten utmana sökmotorn Baidus dominans på den kinesiska marknaden.
Musiktjänsten Grooveshark har ingått ett licensavtal med Merlin, samarbetsorganisationen för indiebolag, efter en tids förhandlande. Olika delar av musikbranschen har tryckt på för att få dem att lösa korrekta licensavtal för sin kombinerade locker- och streamingondemand-tjänst, en tjänst som gör det möjligt för användare att lyssna på miljontals låtar gratis.
Charles Caldas, chef för Merlin, kommenterar: "Vi önskar Grooveshark lycka till framöver och hoppas att detta kan fungera som en viktig påminnelse för alla andra musiktjänster som lanseras", utan att nämna något namn på vilken eller vilka tjänster kommentaren var riktad till. Man kan dock misstänka att Rdio fanns i Caldas sinne, eftersom Rdio lanserades förra veckan i Nordamerika utan att ha något licensavtal med Merlin.
Universal Music har i Sverige lanserat en bloggtjänst som riktar sig mot alla musikintresserade som bloggar, twittrar eller driver webzines kring musik. Via tjänsten presenterar Universal intervjuer, videos, förhandsinformation, förhandslyssningar, mp3-filer och annat. Mer information finns på http://www.universalmusic.se/bloggregister.
Rekommendationstjänsten Songkick och YouTube har ingått ett samarbete kring konsertrekommendationer. Songkick kommer på YouTube att rekommendera konserter som genomförs i närheten av det geografiska område man befinner sig, baserat på användarens IP-adress.
Ubisoft meddelade under sommaren att man påbörjat arbetet med ett spel baserat på Michael Jacksons liv och musik. Spelet kommer att lanseras för WII, Nintendo DS, Xbox 360 och PlayStation och kommer att vara ett interaktivt spel på samma sätt som t.ex. Guitar Hero och Rock Band. Spelet förväntas finnas ute lagom till julhandeln 2010.
ArtistData, en tjänst för att hantera sin digitala distribution som musikägare, har blivit uppköpta av Sonicbids. Sonicbids har specialiserat sig på att hjälpa artister att få gig och att paketera musik, artister och erbjudanden till olika evenemang.
Iron Maiden hakar på trenden bland stora band att använda sig av dataspel i samband med marknadsföringen. Spelet har utvecklats av Matmi och bygger på att Iron Maiden ska resa ut i rymden för att genomföra sin allra första intergalaktiska spelning.
CBS-ägda Last.fm, kommer att implementera musikformatet MXP4 i sin tjänst. Målet med implementeringen är att artister och bolag skall kunna använda formatet för att marknadsföra musik på tjänsten genom att skapa interaktiva funktioner för lyssnare, t.ex. möjligheter att själv mixa musiken genom funktionerna FanMix, Remix It, Max It och Sing It.
I samband med lanseringen av albumet Body Parts pt. 1 släppte Robyn en interaktiv musikvideo till Don´t Fucking Tell Me What To Do där fans kan skicka in egna "what's killing me" via Twitter, e-mail och Facebook. Musikvideon, som är i 3D, uppdateras automatiskt i realtid med allt nytt som kommer in. Videon finns på www.robyn.com/killingme, inskickade meddelanden från fans kommer in efter ca en minut. Till skillnad mot andra liknande lösningar där interaktion från fans integreras i en visuell upplevelse utnyttjar Robyn innehållet och budskapet i låten så att de personliga meddelandena från lyssnarna inflikas i själva videon som förändras i takt med att fansen deltar och berätta vad som dödar just dem.
Universal Music Group och MTV har strandat i sina förhandlingar rörande musikvideos online, och UMG har därför börjat ta bort musikvideos från MTV:s sajter.
Microsoft har avslöjat att man kommer att integrera Zune för Xbox 360 under 2010. Sju miljoner låtar kommer att kunna strömmas direkt till TV:n genom spelkonsolen för den som löser abonnemanget Zune Pass för 14,99 dollar i månaden.
Tesco planerar att starta en lagringstjänst för kunder som köper musik och film i någon av den stora varuhuskedjans butiker. En kund som t.ex. köper en fysisk CD i butik, kommer också att ha möjlighet att lyssna på musiken från sin digitala locker. Man registrerar varje uppspelningsapparat mot locker-tjänsten, upp till 12 apparater kan registreras för användning on demand. Modellen har viss likhet med tjänsten MyMp3.com som mp3.com lanserade i början av 2000-talet, där användare identifierade att man ägde CD-n genom att stoppa in CD-n i datorns CD-läsare. Till skillnad mot mp3.com kan man dock förvänta sig att Tesco kommer att lansera sin lockertjänst i samarbete med musikägarna redan från början.
CD Baby meddelar att man nu har betalat ut över en miljard kronor i royalties till de indiebolag som använder sig av distributören för att få ut sin musik på digitala tjänster.
Universal Music Group lanserade i förra veckan en musiktjänst för 3G-nätet i Indien tillsammans med den näst störste mobiloperatören i landet, Reliance Communications. Musiktjänsten kommer att kunna nås av 110 miljoner indiska abonnenter.
eMusic håller på att bygga en lockertjänst riktad mot slutanvändare, med planerat releasedatum under 2011.
Tjugofyra musiksajter i Kina har blivit nedstängda av myndigheterna efter att ha avslöjats med att distribuera digital musik utan att ha några licensavtal på plats. Kulturministeriet i Kina släppte i juli 2010 en lista på totalt 68 musiktjänster som brutit mot "ministeriets regler".
Cary Chen, grundare till Top100cn, säger till Networkworld:
– Finally the government agency of the Ministry of Culture is doing something. I think this is one major step for the regulations by the Ministry.
Daniel Johansson