Det har under senare år allt oftare talats om en kommande svensk festivaldöd. Kanske i synnerhet förra året – då även ett antal arenaspelande fixstjärnor konkurrerade om publiken. Men så även i år; att Hultsfredsfestivalen efter 24 år för första gången inte arrangerades underströk kristeorierna.
Men ute på festivalerna tycks inte dessa problem vara något problem. Festival efter festival slår publikrekord. 7 augusti kommer dessutom det svenska publikrekordet slås när endagsfestivalen Sonisphere gästar Stora Skuggan i Stockholm. 45 000 biljetter är redan sålda till en gala som innehåller namn som Iron Maiden och Iggy & The Stooges.
Innan detta har Peace & Love i Borlänge slagit det tidigare rekordet genom att locka 42 000. Festivalgeneralen Patric Hammar firade detta med ett pressmeddelande som kort och gott sa:
– Tjoho, det är helt underbart.
Arrangörerna bakom Peace & Love räknar dessutom med plusresultat. Förra året innebar en kostsam flytt av festivalen att rekordpublikens entrépengar åts upp av kostnader innan festivalen.
Det dystra undantaget 2010 är givetvis Hultsfredsfestivalen. Festivalen i södra Småland hade haft problem tidigare, så sent som hösten 2009 varslades personal i det arrangerande bolaget. Men få utanför festivalens inre krets hade trott att situationen var så allvarlig att årets festival skulle behöva ställas in i sista stund.
Genomslaget i Hultsfredsfestivalen märks inte minst i att ledande medier, som Dagens Nyheter, hade reportageteam på plats för att fånga stämningen den dag när festivalen INTE sparkade igång.
I DN berättas att beräkningar säger att festivalen årligen dragit in 60 miljoner i intäkter till näringsidkare i utflyttningskommunen Hultsfred. Vissa tycker att det stöd som arrangerande Rockparty fått från kommunen är felinvesterade pengar. Men fler tycker troligen som den lokale musikhandlaren Bert Olausson, som till DN säger:
– Det är en katastrof. Det känns som att det är en nära anhörig som dött. Hultsfredsfestivalen betyder mycket mer än vi tror i nuläget.
En annan festival som brottats med ekonomiska problem är den i Arvika. Men där verkar tongångarna klart positivare sedan man bantat festivalen en aning, till en kapacitet på ca 20 000.
– Eftersom vi bokade Depeche Mode som ju är ett av de största banden någonsin kom det extra mycket folk förra året. Därför var vi tvungna att specialutbygga festivalen. I år kommer vi att återgå till 2008 års standard, säger Jonas Linne, kommunikationschef för Arvikafestivalen till Nya Wermlands-Tidningen.
En sorts festivaler som verkar rulla på utan frågetecken är landets alla rockfestivaler. Från att Sweden Rock länge varit ensam på rockfältet finns det nu ett halvdussin renodlade rockfestivaler inklusive Metal Town i Göteborg och nämnda Sonisphere.
Den här helgen arrangeras två parallellt med varandra i Gävle och Söderhamn, d.v.s. bara några få Gävleborgsmil skiljer festivalerna. MI har tidigare rapporterat om historien bakom denna krock. Men även här finns publiken. Getaway Gävle ser ut att bli utsåld (drygt 10 000) medan Rockweekend i Söderhamn (festivalen fanns tidigare i Kilafors) rapporteras slå publikrekord, vilket innebär drygt 5000 per dag.
Krocken i Gävleborg har lokalt skapat rubriker under hela året. På fredagen blev den stoff även i Aftonbladet. I tidningen tas bl.a. upp att Rockweekend i våras hotade att stämma nyanlända Getaway.Men den juridiska processen rann ut i sanden.
– De hade inget juridiskt ombud och inget på fötterna. De förtalade oss i medier och fick exponering, säger Tomas Jernberg, festivalgeneral på GetawayRock till Aftonbladet.
Längre fram väntar bl.a. Way Out West i Göteborg och Storsjöyran i Östersund, ytterligare två exempel på festivaler som gång efter gång motbevisar teser om en kommande festivaldöd. Storsjöyran lockade exempelvis 26 600 när Lady Gaga förra året gästade festivalen vid Storsjön, troligen publikrekord alla kategorier för kommersiella evenemang i Norrland. Storsjöyran rapporterade en vinst på 2,2 miljoner.
Frågar man Joel Borg på Way Out West handlar det snarast om en programkris när festivaler går dåligt. Borg säger till DN:
– Varje sommar är det 400 festivaldagar i Sverige. Det räcker att titta på Way Out West, Peace & love och Storsjöyran för att inse att det uppenbarligen går bra för svenska festivaler. Det finns naturligtvis många olika parametrar man kan titta på när det gäller Hultsfredsfestivalens misslyckande, men sanningen är att man inte fick ihop ett tillräckligt starkt festivalprogram. Jag lider med dem. Alla på Way Out West har varit på Hultsfredsfestivalen. Men svaret på vad som gick fel är inte konstigare.
Lars Nylin