Men överraskningsmomentet betyder inte att det är något bonusalbum som Kent tagit fram bara drygt sju månader efter förra årets Röd. Nej, det är ett på alla sätt "riktigt" album. Där det bland tio spår finns låtar som kommer att vara hörnstenar under sommarens turné – som inleds i helgen. Några låtar tillhör kort sagt det bästa som Jocke Berg & Co spelat in under 15 år och nu totalt nio studioalbum.
Inledningen är exempelvis briljant med trilogin Glasäpplen, Ismael och Skisser för sommaren. Som spår 8 ligger sedan första singelspåret, Gamla Ullevi, med konturer av en evig svensk sommarlåt.
Om Röd sökte nya metoder för att arbeta med kombinationen klassiska melodier/programmeringad popfuturism är En plats i solen mer fast förankrad i ett 80-talsidiom. Där Per Gessle medvetet eller omedvetet kan vara en lika viktig referens som någonsin Depeche Mode/New Order/Giorgio Moroder.
På ett markant sätt kanske det märks att det nya albumet är följden av en snabbare process än Röd. Aftonbladet skriver i sin hyllning (fyra plus) "Ett ovanligt avslappnat Kent.". Det är ett passande beröm som kommer igen i de flesta recensionerna, som är överlag positiva.
De som är aningen svalare – som DN och Sydsvenskan – pekar på att Kent kanske varit för avslappnade under jobbet i egna studion Psykbunkern/Park; att de gjort det lite för lätt för sig med låtskrivandet.
Men där håller inte undertecknad med, detta är till största delen en utsökt kollektion Kentlåtar. Som på ett lättflytande sätt öppnar den svenska sommaren.
Intressanta gästspel: Rebecka Törnqvist och Lars Winnerbäck. Briljant omslag: som vanligt av duon Helene Svensson och Thomas Ökvist. Förlag: Cannoli Songs/manus.
Lars Nylin