Ribbeklint säger till Resumé:
– Vi har frångått mallen för ett skivsläpp. I vanliga fall gör man ett tillkännagivande sex månader i förväg. Ingen har väntat sig en ny Kentplatta så snart. Vi behöll överraskningsmomentet och på så sätt försöker fans och media aktivt komma i kapp nyheten, istället för att vi under lång tid ska försöka jobba upp en nyhet.
Och ”tänket” blev mycket lyckat enligt Ribbeklint:
– Mottagandet var väldigt, väldigt bra. Det räckte med att googla efter att vi släppt nyheten så fick man flera tusen träffar på bloggar och sajter som skrev om det.
Utgivningen sker strax innan Kent 1/7 inleder sin sommarturné på Peace & Love-festivalen i Borlänge.
Lars Nylin
Länk till artikeln i Resumé
http://www.resume.se/nyheter/2010/06/16/sa-lanserades-kents-nya-sk/
När Kents nionde album En plats i solen släpps 30/6 sker detta bara knappa två veckor efter att de flesta för första gången hörde talas om fullängdaren. I en intervju i reklambranschtidningen Resumé berättar Sony Musics marknadschef Magnus Ribbeklint om strategin bakom releasen. Eller kanske snarast avsaknaden av strategi.
Ribbeklint säger till Resumé:
– Vi har frångått mallen för ett skivsläpp. I vanliga fall gör man ett tillkännagivande sex månader i förväg. Ingen har väntat sig en ny Kentplatta så snart. Vi behöll överraskningsmomentet och på så sätt försöker fans och media aktivt komma i kapp nyheten, istället för att vi under lång tid ska försöka jobba upp en nyhet.
Och ”tänket” blev mycket lyckat enligt Ribbeklint:
– Mottagandet var väldigt, väldigt bra. Det räckte med att googla efter att vi släppt nyheten så fick man flera tusen träffar på bloggar och sajter som skrev om det.
Utgivningen sker strax innan Kent 1/7 inleder sin sommarturné på Peace & Love-festivalen i Borlänge.
Lars Nylin
Länk till artikeln i Resumé
http://www.resume.se/nyheter/2010/06/16/sa-lanserades-kents-nya-sk/
I veckan kom nyheten att Kent i nästa vecka överraskande släpper ett nytt album, detta bara åtta månader efter det senaste. I en intervju berättar Sony Musics marknadschef Magnus Ribbeklint om strategin.