Huvudrubriken för årets Trigger är Vad händer efter Spotify, YouTube och iTunes? Den första dagens program har underrubriken Ny teknik – nya vägar – nya möjligheter. Den andra dagen har underrubriken Entreprenörskap vs. Förutsättningar och förändringar i musikbranschen.
Bland årets paneldeltagare återfinns bl.a professor Micael Dahlén från Handelshögskolan i Stockholm, Tess Taylor (grundare av amerikanska NARIP / National Association of Record Industry Professionals), Randy Spencer från Pitch Music, X5 Musics vd Johan Lagerlöf, Peter Åstedt (Music Help) och Oisin Lunny (vd för brittiska Sulake).
Första dagen inleds med ett föredrag av professor Micael Dahlén från Handelshögskolan i Stockholm. Efter en paneldebatt på temat Är den nya tekniken ett hinder/hot eller möjlighet? kommer huvudelen av eftermiddagen att ägnas åt presentation samt rundabordssamtal om MusicHackDay, innan den första dagen avslutas med ett forskarföredrag på ämnet Jämställdhet.
Andra dagen inleds av Tess Taylor, grundare av NARIP (National Association of Record Industry Professionals). Före lunch är det sedan paneldebatt på ämnet Att använda och skapa ny teknik för att ta nästa steg. Eftermiddagen kommer att ägnas åt rundabordssamtal, vars inriktning ännu ej är klar.
Den i samband med förra årets Trigger-konferens utlovade uppföljningen med ett politiskt seminarium och diskussion inför höstens val finns inte med i programmet, inte heller det planerade seminariet i Musikindustrins regi. Men arrangörerna meddelar att årets deltagare kan förvänta sig nya infallsvinklar, ett tajt program och massor av affärsmöjligheter och ber samtidigt alla notera att hela konferensen kommer att genomföras på engelska.
Claes Olson