11 juni 2010

Notiser

TeliaSoneras kunder i Sverige och Finland kan nu använda spellistor från Spotify i teven, via sin digitalbox. Alla kunder som har ett premiumabonnemang kan hitta Spotify i menyn för Nöje på sin digital-TV och logga in och styra programmet med fjärrkontrollen. Versionen är dock en avskalad variant som bara kan spela upp lagrade spellistor som man har gjort på datorn och mobilen.

Den norska musiktjänsten WiMP har nu lanserats som applikation till iPhone. Såväl synkning med PC-applikationen som offline caching finns med i appen. Musiken strömmas i AAC 96 kbps.

Warner Music Group kommer tillsammans med Tapulous att lansera fyra nya musikspel baserat på det populära Tap Tap Revenge under 2010. Spelen kommer att innehålla musik från Warners artister samt möjligheten att köpa downloads. Sedan tidigare har Tapulous ett liknande samarbete med Universal Music.

Den amerikanska musiktjänsten / bloggindexet MOG har ingått ett avtal med Sony Music Entertainment som innebär att över hundra av Sonys artistsajter implementeras i MOG:s nätverk för reklam.

Svenska Interactive Institute släpper i juni ett ljudspel till iPhone som heter iSpooks. Spelet är fokuserat på att använda ljud istället för grafik som interaktionsgränssnitt. Mats Liljedahl på Interactive Institutes forskningsgrupp Sonic Studio, som är specialiserade på ljudbaserad interaktivitet, säger:
– Ljud är otroligt effektivt för att skapa upplevelser eftersom det verkar undermedvetet och triggar känslor och associationer. Spel som iSpooks uppmuntrar spelaren att använda sin fantasi och tidigare erfarenheter för att måla upp en inre bild av spelvärlden. Våra tidigare studier visar att ljudbaserade spel ger en rik och tillfredsställande spelupplevelse.

Ett nytt förslag har presenterats i Kanada som skulle innebära att upphovsrättslagstiftningen för framställande av privata kopior förändras, samt att IPRED-liknande funktioner införs. Idag är det inte legalt att föra över musikfiler till en mp3-spelare i Kanada, något man vill legalisera samtidigt som man i lagstiftningen vill tydliggöra det illegala i att kringgå kopieringsskydd. Den nya lagstiftningen innebär också att rättighetshavare kan gå med uppgifter om upphovsrättsintrång till ISP-er som enligt lag kommer att vara ålagda att vidarebefordra en varning till abonnenten. Förslaget innebär också införandet av en funktion där man särskiljer mellan kommersiellt och icke-kommersiellt användande på nätet. Detta har kallats för "YouTube clause", en förändring i upphovsrättslagen som skulle innebära att s.k. mashups av musik och videos på på t.ex. YouTube är legala om de publiceras i icke-kommersiellt syfte.

Trackern OpenBitTorrent, som av många betraktas vara den största trackern i världen, har flyttat från Sverige till Spanien efter att svenske operatören Portlane nyligen blev ålagda att stänga ned internetleveransen till den. Enligt TorrentFreak är det en spansk leverantör som nu tagit över. Att man placerat trackern i Spanien är förväntat eftersom tidigare domar rörande torrentsajter och trackers varit mycket mer friande i Spanien än i andra europeiska länder. Nyligen blev fyra personer som drivit sajten CVCDGO.com friade efter att domstolen jämfört aktiviteten med att låna ut böcker på ett bibliotek. Några timmar efter att trackern OpenBitTorrent gått online igen var 20 miljoner peerer uppkopplade mot den.

En prognos från AccuStream Research säger att lyssnandet på musik via streamingtjänster i mobilen förväntas öka med 15 % under 2010 och ytterligare 22 % under 2011.

Rdio lanserades i invite only version under torsdagen i förra veckan, inte i en full version. Det innebär att personer som har haft ett betatest-konto nu kan bjuda in ett begränsat antal nya användare. Tjänsten kostar att använda även i invite only, 4,99 dollar för access endast till dator och 9,99 dollar om man vill använda tjänsten även i mobil. Rdio har fem miljoner låtar i katalogen.

Den amerikanska collectingorganisationen SoundExchange har startat ett projekt tillsammans med artistorganisationen AFTRA (American Federation of Television and Radio Artists) för att identifiera de 6 000 artister som man inte kan betala ut royalties till. SoundExchange samlar specifikt in upphovsrättspengar från streaming på nätet. Idag har organisationen över 200 miljoner kronor som man inte kan dela ut eftersom man inte kan identifiera vilka det är som ska ha pengarna.

Digtala distributören Believe Digital har öppnat kontor i Storbritannien. Sedan tidigare har företaget kontor i Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien, Portugal och USA. Företaget har också utvecklat widgets som man kan använda på t.ex. bloggar, Facebook eller artisters hemsidor. Distributören har bl.a. en funktion för realtidsstatistik på försäljning från iTunes, Beatbort, Juno Download och SFR. Företaget bildades i Frankrike 2004.

Eric Clapton, Dave Matthews Band och Kid Rock har skrivit avtal med Seven45 Studios för deras kommande spel Power Gig: Rise of the SixString, ett musikspel som man styr genom att spela på en gitarr. Spelet planeras att släppas i oktober 2010 för PS3 och Xbox 360.

Electronic Arts, Harmonix och Viacom har kommit överens med gitarrtillverkaren Gibson efter en ett par års konflikt när det gäller tekniken för spelet Rock Band. Gibson fick 1999 ett patent som just gällde att använda ett instrument för att delta i "simulerade konserter", och 2008 stämde man företagen bakom Rock Band för intrång i patentet. Detaljer kring överenskommelsen har inte släppts.

U.S. Copyright Group, ett företag som är fokuserat på att hjälpa rättighetshavare att identifiera och driva processer mot privatpersoner som begår intrång i upphovsrätten online, måste hantera varje person var för sig i den juridiska processen. Om två veckor planeras 4 000 privatpersoner bli stämda för att ha laddat ned filmen Far Cry, men personerna är inte namngivna i själva processen, man vill få till en dom för samtliga utan att gå in på varje enskilt fall. Domare Rosemary Collyer har nu tagit beslutat att U.S. Copyright Group har fram till den 21 juni på sig att göra om stämningen till 4 000 separata stämningar.

Daniel Johansson