– Idag är vi en mycket bra distributör båda fysiskt och digitalt i Sverige och nu erbjuder vi dessutom en färdig set-up för detta på samtliga viktiga marknader inklusive USA, konstaterar Johan Hargeby, vd för Sound Pollution.
I Sverige representerar Sound Pollution idag ett hundratal lokala och internationella lablar och genom åren har man byggt upp ett stort nätverk med oberoende partners runt om i världen, för såväl fysisk och digital distribution.
– Initialt skapades dessa relationer att få ut våra egna produkter, berättar Hargeby. Vi hade i början ingen tanke på att just detta skulle bli en så viktig verksamhet. Men nu kan vi erbjuda svenska artister och mindre bolag en färdig struktur för att få ut sina releaser båda fysiskt och digitalt på i princip alla viktiga marknader. Sedan en tid har vi en ny partner i Kanada och i dagarna gjorde vi detta nya avtal för USA.
– USA är en knepig marknad, konstaterar Hargeby. Det är allt eller inget och det går att förlora hur mycket pengar som helst. Men nu har vi skapat grundförutsättningarna för ett mer riskfritt system som säkerställer release, vilket innebär att man inte är beroende av ett licensavtal som vid ett misslyckande innebär att man är "rökt" och releasen ”stekt” om inte allt går precis som planerat.
– Nu har svenska bolag eller artister som ger ut produkter själva ingen som helst anledning till att välja någon annan partner än Sound Pollution, för här får man hela paketet. Ingen annan kan erbjuda något liknande i form av en färdig motorväg ut i världen, både fysiskt och digitalt.
– Vi har nu även resurser via vårt förlag, som i och för sig är ett helt separat bolag men – förutom det som sköts via de lokala Sony/ATV-kontoren – opererar under samma paraply. Dessutom har vi även folk på plats i Los Angeles som via Feeble Music plattformen aktivt ska jobba för våra upphovsmän, avslutar Hargeby.
Amerikanska Super D – baserat i Irvine, Kalifornien – hävdar ,med 363 892 unika titlar från 24 länder, att man är världens största distributör av musik och video. Bolaget bildades i juli 2007 och belönades av den amerikanska branschorganisation NARM redan 2008 med priset Small Distributor of the Year Award.
– Nu förväntar vi oss att få nya framgångar med Sound Pollutions högpotentiella nyutgåvor och backkatalog, säger Super D:s general manager Tim Hinsley.
På hemmaplan i Sverige har Sound Pollution för närvarande försäljningsframgångar med Sabaton, Imperial State Electric, Watain och Masterplan.
Claes Olson
Länk:
www.sdcd.com