När tyskan Lena Meyer-Landrut förra helgen vann Eurovisionschlagern innebar det inte bara Tysklands första triumf på 28 år. Det fanns även en svensk aspekt på det hela, trots att inga svenskar var inblandade i just den låten.
Segern satte nämligen fart på jakten hos ett antal tv-redaktioner att få Lena att gästa deras respektive sommarshower.
Med schlagerfinalen placerad i slutet av maj har vinnaren i den tävlingen blivit en av de mest attraktiva gästerna i program som Sommarkrysset eller Allsång på Skansen. Segraren var inte mer än utropad innan representanter för båda programmen i media meddelat att de hade henne mer eller mindre ”klar” för medverkan. Den redaktion som kunde radera bort citationstecknen var den för Sommarkrysset.
Artistansvarige för det programmet, Mathias Bridfelt, säger till MI:
– Jag har haft på känn i en månad nu att Lena skulle promenera hem den där
tävlingen med sin modernt producerade, i sammanhanget
minimalistiska Satellite. Jag och Lenas skivbolag (Lionheart) jobbade
intensivt för att det skulle bli klart innan finalveckan. Verkligen
kul att det blev klart då, eftersom jag tror att låten kan få starkt fäste
radio- och försäljningsmässigt även utanför den stora publik
som inte regelbundet följer Melodifestivalen.
Gunilla Nilars och de andra ansvariga för Allsång på Skansen hade dock sitt egna ess i rockärmen. Vid premiären av det programmet 29/6 medverkar, enligt bl.a. Aftonbladet, såväl Carola Häggqvist som Anna Bergendahl.
Hos skivbolagen innebar sommarshowerna sedan många år en huvudsysselsättning den här tiden på året. Annele Hencz Mortimer-Hawkins på Universal Music säger:
– Det är mycket jobb just nu då vi har flera artister engagerade i sommarens TV program. Jag skulle säga att jag och min kollega Calle Rydberg lägger ner minst ett par timmars arbete på detta varje dag.
Men arbetet börjar redan tidigt på året. Jenny Schyttberg på Warner Music fortsätter:
– Sommarprogrammen är mycket viktiga. Redan tidigt på våren träffar man de olika programredaktionerna och stämmer av både vad de vill ha och behöver, och vad vi har som är aktuellt och som kan tänkas passa. Det är ett kärt besvär, varje år är det nya möjligheter och annorlunda upplägg. Och sen är det alltid lika roligt att pussla de olika artisterna med de olika programmen, tillsammans med redaktionerna.
Utöver Sommarkrysset – som på fredag i säsongens fjärde show presenterar en världspremiär av Robyns Dancing On My Own – och Allsång på Skansen är sommarens sommarshower framförallt allsångsprogrammet Lotta på Liseberg (TV4 från 21/6) och Sommarkväll med Anne Lundberg (SVT från 10/7). Även Hemma hos med Tina Ahlin har artistgäster, i år bl.a. Caroline af Ugglas och Kalle Moreaus, det programmet sänds i SVT från 9/7.
Sommaren 2009 var det – som vanligt – Allsång på Skansen som drog störst publik, i snitt 1,7 miljoner. Lotta på Liseberg snittade en miljon tittare medan Anne Lundberg drog runt 750 000 till TV-apparaterna. Det innebar att just dessa tre program även var förra sommarens största svenska TV-magneter alla kategorier.
Lars Nylin