”I den ständiga evolutionen, eller rättare sagt revolutionen, i underhållningsbranschen, gör Universal Music ytterligare en strategisk förändring”, konstaterar bolagets vd Per Sundin i ett pressmeddelande.
Universal Musics vd Per Sundin är sedan sin tid i samma roll på Sony Music väl bekant med Mark Dennis kompetenser. Enligt honom är Dennis idag en av Sveriges vassaste marknadsstrateger när det gäller snabbrörliga konsumentprodukter.
I skivbolagets pressmeddelande skriver Per Sundin vidare:
”Om vi tyckte att fildelningen var en stor förändring för musikbranschen när det gäller distributionen av musik så är den en västanfläkt jämfört med den virala revolutionen som just nu förändrar vårt sätt att prioritera tid, kraft och framförallt investeringar.
Det nya digital landskap som växer fram explosionsartat påverkar all typ av konsumtion, digital som fysisk. Idag erhåller vi fantastisk statistik från från Google, Spotify, CRM-verktyg, YouTube, Facebook m fl och vi måste bli ännu bättre på att utvärdera, analysera och använda oss av denna information.
Med Marks kompetens, dedikation och kärlek till musiken, kommer vi att kunna stärka våra artisters position ytterligare i Sverige och världen.
Idag vet vi vilken halva av våra marknadsinvesteringar som är bortkastad.”
Mark Dennis är brittiskt medborgare, men flyttade till Sverige för tio år sedan och har tidigare arbetat för STIM och MusicBrigade. Han tillträder sin nya tjänst på Universal Music i mitten av augusti.
Claes Olson