Lika mycket ett magasin som ett album. 1100 försäljningsställen istället för några hundra för den genomsnittliga skivutgivningen. Ett pris, 99 kronor, som roar och provocerar beroende på vem man frågar. Blandat mottagande för själva musiken.
The Arks aprilutgivning In Full Regalia är årets snackis i skivbranschen. Det finns plattor som legat högre på listorna, fått bättre kritik, och sålt mer – men som samtalsämne står The Arks kombinerade magasin och platta i en klass för sig.
Det inplastade kittet med 100-sidig tidning och CD säljs på 1100 ställen i landet. Åtskilliga av dem är Pressbyråkiosker eller 7-Eleven-butiker, i princip jungfrulig mark för skivförsäljning. Tillsammans med den gigantiska vepa som ingår i paketet har det den senaste månaden knappast gått att undvika utgivningen från det nya förlaget Artistmagasinet.
Som MI berättat tidigare är det två branschbekanta som står bakom Artistmagasinet. Jon Gray har varit ledande förläggare (bl.a. Eric Gadd, Dilba, The Ark), han samarbetar nu med Johannes Sjöberg, som tidigare jobbat på och åt såväl skivbolag (senast Roxy Recordings) som bokförlag (Max Ström).
På väg till mötet med Artismagasinet, som håller till nära Nybroplan i Stockholm, slinker MI in på en 7-Eleven. Två av tre i kön köper just In Full Regalia. Det känns därför inte helt överraskande när Jon Gray några minuter senare får frågan ”Nå, hur går det?” och då svarar:
– Det går bra. Vi ligger totalt nånstans vid 35 000 sålda ex. Det är svårt att ännu riktigt bryta ner siffrorna men det känns riktigt bra. Framförallt känns det bra att alla de som jobbar med plattan tycks nöjda. Det var inte helt givet att, till exempel, Åhléns skulle tycka att detta gick att hantera. Men vi har toppat deras lista samtidigt som tidningen har varit bäst säljande hos Reitangruppen (Reitan Servicehandel AB äger Pressbyrån och 7-Eleven) och legat högt på officiella albumlistan.
I synnerhet på Reitansidan är det en verklig arbetsseger som håller på att vinnas. Redan i december 2008 togs en dummy fram som så småningom visades för alla sorters tänkbara försäljningsställen, inklusive just Pressbyrån. I februari 2010 nåddes en första delfinal i kontakterna med Reitan då Johannes Sjöberg presenterade tidningen på Reitankoncernens riksmöte i Uppsala:
– Jag fick två minuter på mig att presentera konceptet, med headset, power point och allt. Jag drog över tiden men ursäktade mig med att sedan kunna presentera Ark i två låtar. Det uppskattades väldigt mycket…
Efter det kunde Artistmagasinet spurta med sitt minutösa jobb med själva varan; d.v.s. tidningen och logistiken kring distributionen av den. Varefter täckelset kunde falla 26/4.
Den hittills mest negativa aspekten på In Full Regalia är att viss media helt fokuserat på att tidningen säljs med 6 % moms istället för i skivsammanhang vanliga 25 %.
Samma dag som MI besöker Artistmagasinet skriver Expressen: ”Nu riskerar The Ark en skattesmäll” och även Sveriges Radios program ”Mitt i musiken” hade dagarna innan en rubrik i samma riktning.
Gray är synbart trött på ämnet. I Expressen säger han: ”Konsekvenserna kan aldrig uppnå någon dignitet ändå, det är bara tråkigt att det här arbetet reduceras till en skattefråga.”
Till MI fortsätter han:
– Vi vaknade inte upp i går morse och bestämde oss för att göra tidning. Vi har naturligtvis tittat på reglerna. Vi är helt på det klara över regelverket och har inga andra planer än att följa det. Det här är ingen skatteplanering, ingen momsfråga! Det här är ett aktivt sätt att testa något nytt i ett klimat där det är svårt att få betalt för inspelad musik. 30 sekunder efter att vi släppt den musik vi finansierat finns den på The Pirate Bay eller Spotify. Inspelad musik upplevs som gratis. Vi är helt enkelt tvungna att hitta andra utgivningsformer.
Kampanjen med Reitangruppen pågår till slutet av augusti. Just nu följs detta upp med en ny singel, Stay With Me, som går till radio i dag fredag. The Arks sångare Ola Salo är i dagarna i Stockholm för att följa upp detta med promotion. 2/7 inleds sedan gruppens sommarturné på Peace & Love-festivalen i Borlänge.
Artismagasinet arbetar nu inför en andra utgivning i november. Innehållet i den hoppas man ha klart inom kort. För 2011 är planerna än större.
Johannes Sjöberg säger:
– Vi gör en andra tidning i november. Sedan siktar vi på sex till åtta utgivningar nästa år.
Räkna alltså med att Artismagasinet serverar nya samtalsämnen för branschens fikabord även i höst.
Lars Nylin