– Vi kommer fortfarande att arbeta med vissa egna projekt själva, men tillsammans kommer vi nu att göra flera samproduktioner, förklarar Michael Henriksson när MI:s utsände en solig eftermiddag träffar de båda musik- och nöjesentreprenörerna på Garnisonen.
– Nu när vi sitter i samma lokaler kommer vi att bättre kunna tillvarata den erfarenhet vi har.
Michael Henriksson och Lasse Karlsson har känt varandra ända sedan i början av nittiotalet och ser fram emot sitt nya samarbete – ett samarbete som man genom åren har diskuterat flera gånger.
– Vi är båda kreativa personer, konstaterar Karlsson.
– Men jag är troligen den som kommer att svara för de mer organisatoriska, medan Lasse i större utsträckning kommer att ta hand om den kreativa sidan, säger Henriksson. Tillsammans tror jag att vi kommer att kunna skapa ännu bättre samarbeten än tidigare.
– Vad är det som skapar succé? Det kanske inte handlar om att satsa på 360-modellen och försöka sitta på alla hästar samtidigt, utan om att istället hitta bra samarbetsformer.
Michael Henriksson har tidigare arbetat på Live Nation, men startade redan 1997 Lifeline Management. Lifeline Entertainment startades officiellt 1 maj förra året och arbetar med show, konsert- och turnéproduktioner. För närvarande är bolaget aktuellt med turnéer med bl.a Kalle Moraeus, Jill Johnson och Rock’n’roll Summer-turnén med The Refreshments, The Boppers och Eva Eastwood. I alltmer ökande grad arbetar dock bolaget även med teater, revy och komik. I år producerar man utöver nämnda musikprojekt även föreställningar med t.ex Mark Levengood och Jonas Gardell – vars Trafikplats Glädjen blivit en stor succé såväl publikt som kritikermässigt med massor av rosande recensioner.
Basic Music är ett fristående management- och strategibolag som startades 1992 av Lasse Karlsson, som då arbetade med mångmiljonsäljande Ace Of Base och senare med bl.a Meja, Jessica Folcker och Emilia.
Åren 2002-08 arbetade Lasse Karlsson som agent och projektledare på United Stage (där han fortfarande är delägare), med artister som Carola Häggkvist, Helena Paparizou och Martin Stenmark. Vid det senaste årsskiftet lämnade han ett uppdrag på Warner Music Sweden, där han hade till uppgift att bygga upp bolagets New Business-avdelning för bl.a konserter, turné, sponsring och partnerskap. Uppdraget omfattade bl.a Rhapsody In Rock och artister som bl.a Andreas Johnson och Christer Sjögren.
– Nu är vår målsättning inte att försöka bygga en stor artonmannaorganisation, utan att istället ta in några bra spelare och hitta de lösningar som är bäst för olika artister, säger Henriksson. Sedan så kommer vi i olika projekt att samarbeta med olika skiv- och produktionsbolag.
– Ska vi växa så ska vi växa organiskt. Vi siktar inte på att bygga ett bolag som sitter med 39 artister, utan vi vill hellre arbeta med några färre handplockade artister.
– Det är viktigt att vi lyckas skapa och behålla en plattform som är kreativ, summerar Lasse Karlsson.
– Grunden för det vi jobbar med är att vi har kul!
Claes Olson