I måndags arrrangerade ni Despotz Records Label Night på Hornstulls
Strand i Stockholm. Berätta!
– Vilken kväll det blev till slut! Vi kände att vi hade så mycket på gång inför sommaren som vi verkligen ville fira. O'Spada släpper sitt nya album Pay Off,
vi har nyligen nått en överenskommelse med Petter & The Pix och The Deer Tracks har haft en fantastisk vår med sin EP Eggegrund som bland annat
resulterade i en synch i tv-serien Grey's Anatomy. Dagarna innan festen fick
vi även reda på att Titiyos låt X var klar för tv-serien Private Practice. Det
var helt enkelt läge att slå klackarna i taget och då kändes Strand helt
rätt. Det fantastiska vädret ställde till det lite för de tidiga akterna men
sedan small det till rejält och kvällen blev väldigt lyckad. Mathias och
Viktoria gjorde ett fantastiskt jobb i DJ-båset!
När startade ni labeln och vilka är det som ligger bakom den?
– Tiden rusar iväg så jag minns knappt men för cirka tre år sedan korsades våra vägar. Jag och Ömer (Akay) kände till varandra sedan tidigare p.g.a. vårt engagemang under lång tid inom hårdrocken, men hade aldrig träffats. När jag flyttade till Stockholm från Göteborg så möttes vi upp för att egentligen diskutera helt andra saker. Det visade sig att både jag och Ömer ville prova på något som nödvändigtvis inte enbart handlade om death och thrash metal (all heder dock till dessa fantastiska genrer).
– Ömer kände Carl-Marcus (Gidlöf) lite ytligt sedan tidigare och nämnde
att även han gick i samma tankar så vi bestämde oss för att mötas upp alla
tre. Egentligen kände vi i princip inte varandra alls men vi bestämde oss
ändå blixtsnabbt för att vi måste försöka jobba tillsammans. Dels för att
våra bakgrunder och nuvarande yrken kompletterande varandra så fantastiskt
bra. Jag drev och driver fortfarande Triada Communication som arbetar med
redaktionell PR, Ömer har mångårig erfarenhet inom distribution och licenser genom sina egna hårdrocksetiketter och Carl-Marcus arbetar för det tyska cd/vinyl och dvd-presseriet Optimal.
– Vi kände att den kombinationen var klockren. Att kasta sig in i ett
samarbete med helt nya bekantskaper kändes kanske vågat men ibland måste man lita på magkänslan och när jag såg att Carl-Marcus trots sitt stora intresse för
elektronisk musik hade en tygpåse med det anrika bandet Venoms vackra logo
på så kände jag att det bara var att köra på. Vansinnet fortsatte med att vi
som första release bestämde oss för att göra en lounge och bossanova tribute
till det norska rockbandet Turbonegro. Kanske helt fel men det resulterade i
att vi fick ett distributionsavtal med Playground. Sedan dess har vi
fortsatt att göra saker som på pappret ser helt fel ut men som ibland kan
bli ganska okej.
Hur arbetar ni i utlandet och hur går det?
– Vi har haft mycket tur och relativt snabbt byggt upp ett bra kontaktnät internationellt både inom distribution och synch. Fokus har alltid varit att hitta väldigt passionerade partners där vi försökt att lita till personkemi snarare än meriter och stora löften. Ibland har det inte alls funkat men ibland har vi verkligen lyckats. Eftersom att PR ligger mig väldigt varmt om hjärtat så har vi lagt mycket tid på att hitta rätt partners för vår hantering av PR i andra länder och i kombination med vår främsta styrka som är hanteringen av sociala medier så har vi fått en hel del redaktionell uppmärksamhet internationellt. Allt vi gör ska vara kostnadseffektivt och ge rejäl impact. Vi kommer aldrig att köpa reklam på baksidan av en buss eller sprida kapsylöppnare med Despotz-logon.
Hur ser de närmaste framtidsplanerna ut?
– I dagarna har vi precis släppt O'Spadas debut "Pay Off" som vi verkligen tror på. Framförallt internationellt där vi tack vare just det stora fokuset på sociala medier tidigt fick stor uppmärksamhet i brittiska och amerikanska medier. I sommar släpper vi finska Disco Ensemble och Petter & The Pix nya album och senare i år kommer det nya album med The Sonnets, Kaka och The Deer Tracks. Vi har mängder av tankar och idéer som vi kommer att presentera inom kort men det förändras verkligen från dag till dag. Just nu är jag t.e.x. riktigt sugen på att kontraktera ett obskyrt black metal band eller varför inte en kvinnlig singer/songwriter som är riktigt, riktigt arg. En sak vet vi redan nu och det är att vi kommer att närma oss USA i höst/vinter. Medvetet har vi avvaktat med just USA för att ha lite mer kött på benen innan vi kliver in där men i höst kommer vi att göra några små, första stapplande steg för att se hur det fungerar. Vi kommer även att lägga mycket tid på att utveckla vår förlagsverksamhet.
Claes Olson