Göteborgaren Jernberg är i musikindustrin troligen mest bekant för sina management-roller åt band som Mustasch och Dead by April. Men i år agerar han alltså även festivalgeneral för den nystartade festivalen intill Gasklockorna vid Steneborgskanalen i Gävle.
Sommaren domineras av festivaler med rocktema. Vad gör att Getaway kommer att lyckas?
– I år är det rekord i antal hårdrocksarrangemang, utan tvekan. Men hårdrockspubliken är stor och lojal så jag har stor tro i flera av de arrangemang som nu ligger ute. Jag tror att generellt så finns det plats för fler festivaler i Sverige, men jag tror att festivaler måste ha en nischad inriktning på ett annat sätt än de haft historiskt. Vi på Getaway Rock tycker att vi har lyckats med en riktigt stark första års line-up med artister såsom Slash, Motörhead, Megadeth
uppblandat med lite mer ovanliga festivalbokningar såsom Deicide, Cannibal Corpse med fler. Utöver det så är vårt koncept delvis lite annorlunda. Vår placering gör att våra besökare kommer kunna få det bästa av båda världar. Man kommer kunna bo på hotell och käka bra mat på festivalens restauranger samtidigt som man kommer att kunna bo på en regelrätt festivalcamping och äta enklare med närhet till området. Vi kommer utöver artisterna även att erbjuda rockklubbar på vårt område där flera av de stora rockklubbarna ute i landet är inbjudna för att hosta klubbkvällar hos oss. Sen kommunicerar vi mycket med de
som visat intresse i att besöka oss via vår Facebook-grupp och andra sociala medier. Det gör att vi håller bra koll på vilka önskemål som finns. I dagsläget ligger vi långt över prognos och beräknar att sälja ut redan första året, ca 10 000. Vi ser med spänning fram emot sommaren.
Gävle är en nyhet i moderna festivalsammanhang och anses ”svårflirtad”. Hur hamnade ni just där?
– Vi var fast beslutna om att arrangera en festival 2010 och letade under hösten förra året efter en plats att vara på. Att vi skulle arrangera i den regionen var spikat redan från början, men vi visste inte exakt i vilken stad det skulle bli. Jag tog kontakt med flertalet kommuner för att se över diverse områden och så träffade vi Gävle kommun som presenterade området Gasklockorna för oss och vi blev helt knäckta. Det är ett av de grymmaste arrangemangsområdena jag sett och allt vi hade funderat kring konceptmässigt klaffade 100 % med detta
område. Miljön, inomhusfaciliteterna, placeringen geografiskt och även
lokalt i Gävle gjorde att vårt val blev enkelt. Hela tiden arbetade vi aktivt för att hitta en geografisk placering som låg ovanför Stockholm med närheten till norra Sverige och som ändå hade förutsättningarna för enkla transporter och närheten till Arlanda o.s.v. Vi såg att vi hade en lucka att fylla. Vi känner givetvis till stadens festivalhistoria men har inte funderat jättemycket kring det.
Samma helg pågår Rockweekend i Söderhamn strax norr om Gävle. Hur ser du på detta? Ryktet säger att ni agerat för att de ska skulle byta dag?
– Det är givetvis olyckligt för publiken att vi hamnade samma helg i samma region men det är inget vi fundera särskilt mycket över. Vi fokuserar 100 % på att göra en bra festival och ett bra arrangemang. Vid tidpunkten för när vi tog beslut att arrangera i Gävle så hade bolaget som drev Rockweekend precis gjort en stor konkurs och vi som många andra trodde att den festivalen inte skulle arrangeras igen. Sen när vi hade en presskonferens i Gävle 14/12 kring vårt första artistsläpp så släppte Rockweekend sina första artister, samma eftermiddag. Det var först då båda parter förstod att vi hamnat i samma helg. Vi har aldrig försökt agera för att de ska ligga på ett annat datum, det är inte sant. Jag är av samma åsikt som jag varit hela tiden och det är att jag tror att det finns plats för oss båda, vi har ganska olika inriktning i våra artistsläpp och vi ligger i helt olika priskategorier och är överlag två helt olika festivaler.
Vilka andra festivaler i sommar ser du själv fram emot och vilka är dina favoritfestivaler bakåt i tiden?
– I år blir det nog inte så många festivaler innan vi genomfört vår egen. Men i sedvanlig ordning åker jag nog till Metaltown samt någon dag på Peace and love. Sen är jag sugen på att åka till Loud Park i Tokyo i år igen. Den festivalen är lite av måttstocken för artist servicen vi på GRF kommer att erbjuda. Historiskt så har jag bäst minnen från Roskilde, Loud Park Tokyo, Rock am ring, och givetvis Hultsfred i slutet av 90-talet och början på 00-talet. De senaste 10 åren har festivalupplevelsen blandats väldigt mycket med jobb i mitt jobb som manager för diverse artister. Jag brukar passa på att ta möten med de klienter jag representerar samt med övrig bransch i samband med evenemang. Oftast brukar jag ta mig till festivaler där mina egna artister skall spela och på så sätt så brukar jag mest se en dag av varje festival, vilket brukar bli mellan 5-10 festivaler per
sommar numera.
Lars Nylin