Ser man bara till nättrafiken har femåringen YouTube många skäl att fira. I oktober meddelades att man passerat miljardnivån. Bara ett drygt halvår senare är trafiken dubbelt så stor. Eller som YouTube-teamet skriver på sin blogg:
– Två miljarder är nästan dubbelt så mycket som prime time-publiken på alla tre stora TV-bolag sammanlagt.
Men YouTube har också avsevärda problem. Bolaget är finansiellt Google-koncernens svarta får och läcker mångmiljonbelopp varje dag. Inte minst har bolaget många rättighetstvister kvar att lösa.
I USA fortsätter den långdragna tvisten med Viacom. TV-bolaget stöttas nu också officiellt av rättighetsorganisationerna ASCAP och BMI.
I Tyskland är läget än mer komplicerat. Häromdagen meddelade GEMA att man tröttnat på årslånga förhandlingar med YouTube och GEMA kräver att YouTube tar bort 600 videor.
Till Billboard säger GEMA-chefen Harald Heker:
– Folket bakom nätplattformar som YouTube generar annonsintäkter för miljoner genom att använda copyrightskyddat innehåll, de måste säkra så att de som skapat detta ersätts på ett acceptabelt sätt.
GEMA:s aktion mot YouTube stöds av AKM (Österrike), ASCAP (Usa), BMI (Usa), SABAM (Belgien), SACEM (Frankrike), SIAE (Italien) och SUISA (Schweiz). Nästa steg kan bli att även internationell repertoar blockeras för YouTube i Tyskland.
Lars Nylin