– BAM är nu ett mindre, men starkare, mer dynamiskt och oerhört sammansvetsat team på våra sex olika kontor i fyra nordiska länder. Jag är oerhört exalterad över att äntligen få sätta igång och jobba med vårt ”nya” bolag på riktigt, säger han i en kommentar.
Sedan köpet av musikbolaget från dess tidigare ägare Bonnier AB har de nya ägarna de senaste månaderna genomfört en omfattande omstrukturering. I syfte att lägga större fokus på den egna repertoaren, initiera nya strategiska samarbeten och minska bolagets overheadkostnader har personalstyrkan minskats med totalt 20 tjänster runt om i Norden. Uppsägningar har gjorts såväl på stockholmskontoret (tre tjänster) som runt om på de övriga kontoren i Norden.
I och med att den fysiska logistiken fr.o.m. 1 juli kommer att skötas av Entertainment Network Scandinavia (ENS) i Borås har den egna distributionsverksamheten i Skara avvecklats.
– Vår egen distribution i Skara har fungerat oerhört effektivt under många år och under ledning av Thord Johansson. Denna verksamhet är dock inte en del av vår core business, konstaterar Ekander.
Sedan Fredrik Ekander tillträdde som vd för Bonnier Amigo Music Group för två år sedan har bolaget sänkt sina overheadkostnader med närmare 50 procent.
– Under de senaste tio årens nedgång i musikbranschen var Bonnier Amigo det enda av de fem största skivbolagen i Sverige som inte minskade sin kostym i någon större utsträckning. Detta innebär att bolaget under större delen av det senaste decenniet har haft en oproportionerligt stor personalstyrka i förhållande till omsättningen. Det har vi nu åtgärdat, säger Ekander.
– Det har varit hårda bud och många tuffa beslut.
– Vår fokus ska nu ligga på att hitta, utveckla och marknadsföra bra musik, oavsett format – inte på att transportera fysiska cd-skivor till butik. Därför är det ett naturligt, om än mycket tråkigt beslut att avveckla distributionen i Skara. Jag är dock väldigt glad över att Thord kommer att följa med i bytet till ENS, så att vi behåller kärnan av vår kompetens och erfarenhet när det gäller allt inom logistik.
Tills helt nyligen hade Bonnier Amigo över 200 distribuerade lokala och internationella labels. Nu har flertalet av dessa distributionsavtal sagts upp och istället kommer bolaget att fokusera på betydligt färre etiketter. På grund av att man har gjort bedömningen att även vissa av Bonnier Amigos största och mer namnkunniga distributionsavtal inte varit marknadsmässiga eller affärsmässigt försvarbara har man även avslutat ett antal av dessa.
– Det är naturligtvis tråkigt för oss att några av dessa avtal avslutats, då det i många fall handlar om långa, nära och kära relationer, säger Henrik Östling, Bonnier Amigo Musics CFO. Men nu måste vi se till att säkerställa fokus på ett mindre antal labelpartners och se till att kunna erbjuda dem en ännu bättre service.
– Dessutom måste vi skapa ordentligt utrymme för en fortsatt satsning på våra egna, nya signingar.
Tillsammans med Playground Music har det nya BAM inlett sitt första stora strategiska samarbete. Bolagen har gjort ett gemensamt förvärv av Edel Records Finland, som fr.o.m. 1 juli kommer att heta Playground Music BAM OY och ansvara för försäljning och marknadsföring av Playground och BAM såväl i Finland som i de baltiska länderna.
Den tidigare aviserade integrationen av BAM:s och Playgrounds säljkårer skall även den att vara på plats 1 juli. Bonnier Amigo kommer då att ha hand om de båda bolagens försäljning i Sverige och Norge, medan Playground kommer att ansvara för försäljningen i Danmark.
Enligt Ekander kommer Bonnier Amigo nu även att genom sitt exklusiva samarbete med IODA satsa på att ytterligare flytta fram sina positioner som digital distributionskanal. Representationen av IODA:s repertoar på ungefär två miljoner titlar gör BAM till en av de största distributionskanalerna på den nordiska marknaden och internationellt arbetar bolaget framgångsrikt med bl.a The Soundtrack Of Our Lives, Miss Li och Ane Brun.
– Det är ju nu det roliga börjar! summerar Fredrik Ekander.
Claes Olson