Rubriken för årets första seminarium är Entreprenörskapet vs. förutsättningar & förändringar i musikbranschen. Seminariet kommer bl.a att diskutera frågeställningar som: Vad händer och hur vidareutvecklar man en bransch som "förändrats över en natt"? Vad finns det för möjligheter och hinder? Finns det lösningar och vilka är dom i så fall?
Tillsammans med Tess Taylor kommer en panel bestående av både musikbranschrepresentanter och politiker att diskutera förutsättningarna för upplevelseindustrin och de kreativa näringarna.
– Att upplevelseindustrin är en del av en viktig samhällsförändring har förts fram från en mängd olika håll i Sverige – regeringen, näringslivet, kreatörer och kommuner med flera, konstaterar Åsa Podgorski, projektledare för Trigger Creative Conference. Men vad handlar den kreativa näringen om egentligen? Och hur ska vi utveckla vår del av den kreativa sektorn?
– Som projektledare för Trigger är jag extra stolt med att ha en sådan mångsidig keynote speaker. Som President för Narip och med erfarenheter från arbete både med synk, på skivbolag och inom marknadsföring är Tess Taylor verkligen spindeln i nätet.
Tess Taylor är en av USA:s ledande auktoriteter inom musik- skivbranschen. Genom åren har hon bidragit till att starta upp hundratals olika bolag och projekt. I Malcolm Gladwells bestseller The Tipping Point kallas hon ?super-connector”, vilket syftar på hennes enorma förmåga att skapa, lära känna och verka i nätverk. Hollywood Todays redactor och förläggare Jeffrey Jolson-Colburn har kallat henne ?one of the great resources of the music business” och branschorganet Music Connection utnämnde 2008 Tess Taylor till en av 50 ?nnovators, Iconoclasts, Groundbreakers & Guiding Lights”.
Los Angeles Music Network (LAMN, bildat 1988) och National Association of Record Industry Professionals (NARIP, bildat 1998) är två av de organisationer Tess Taylor har skapat. NARIP har sitt högkvarter i Los Angeles, men förgreningar även i New York, San Francisco, Las Vegas, Phoenix, Houston, Philadelphia och London.
Till de organisationer hon arbetat med hör även European Music Export Office, Danish Songwriters Guild, French Music Export Office, German Independent Label Association och Brazilian Independent Label Association. Dessutom har hon arbetat som consult åt MySpace.com, InsideSessions (ett joint venture mellan Universal Music Group och Penguin Putnam), The Walt Disney Company, BMG Entertainment och Concord Records.
På University of California föreläser Tess Taylor bl.a i The Future of the Music Business… and YOUR Future In It, en kurs som hon själv har utvecklat. I USA tillhör honde mest aktiva försvararna av upphovrätten.
– På fredag släpper vi fler namn, avslöjar Åsa Podgorski. Men det är extra roligt att vi har redan många som registrerat sig för Trigger, trots att vi inte ens har utannonserat vårt program!
Claes Olson