– Det senaste halvåret har vi ingått ett väldigt stort antal nya avtal och samarbeten med både med utländska och svenska bolag, konstaterar Johan Hargeby, vd Sound Pollution.
– Vi ser ett stort behov av en kvalitativ oberoende aktör som kan erbjuda en fulländad service som i många avseenden är fullt jämförbar med vad majorbolagen kan erbjuda på den svenska marknaden, som ju är en marknad i ständig förändring, säger Hargeby.
– Vi kan erbjuda en kvalitativ service och i vår mindre kostym behöver vi inte heller alltid nå volymkraven som de större bolagen skulle kräva.
– Vi håller hårt på vårt nischtänkande och anser att vi tillhandahåller musik av fans för fans, så vi satsar begränsat på betald marknadsföring. En annan viktig aspekt är mångfalden, att vi varvar väldigt smal och extrem musik med kommersiellt gångbara artister och ofta hamnar högt på försäljningslistorna. Vår största fördel är att vi når ut till samtliga återförsäljare både fysiskt och digitalt och det är den servicen som våra partners vill ha.
Johan Hargeby berättar att man i samband med vårens nya svensk punkvåg bland annat har arbetat med artister som De Lyckliga Kompisarna, Bruket, Nobelkommittén, Masshysteri, Monark X, Nitad, Sista Sekunden, AC 4, Snutjävel och Trevolt.
– Ett par andra svenska releaser, som har fått ett extremt gott mottagande, är Hellsingland Underground och MÄBE, tillägger han.
Enligt Johan Hargeby har Sound Pollution aldrig någonsin tidigare gjort lika många lanseringar i maj som just i år.
– De har aldrig vare sig varit fler eller av denna kaliber. Mycket talar för att maj blir en bra månad för oss, med nya releaser från bland annat Hellacopters-arkitekten Nicke Anderssons nya band Imperial State Electric (album 28 maj), Sabaton (21 maj) och svenska Enforcer (28 maj) samt internationella releaser med belgiska Front 242, amerikanska Danzig och Clutch – plus Annihilator, Frontline Assembly och tyska Masterplan.
– Vi jobbare hårdare och gör mer än någonsin! summerar Hargeby.
Claes Olson