Tidigt 2005 fick de tre jobbarkompisarna Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim den ljusa idén att de skulle sätta upp en sajt där man enkelt – och gratis – skulle göra sina filmer tillgängliga på nätet.
I februari samma år registrerades domänen YouTube.com och lördagen den 23/4 var tiden mogen för att lägga upp en första film under vinjetten ”Broadcast yourself”. I den första filmen såg man klockan 20.27 – San Diego-tid – Karim framför en inhägnad med elefanter på San Diegos zoo.
Fem år senare är YouTube en populärkulturell självklarhet. Sajten är den tredje mest besökta av samtliga på internet, bara Google och Facebook är större. Ändå är sajtens framtid inte självklar.
När den nu har skakat av sig det mesta av kritik från ägare till upphovsrätter är det istället bristen på kommers kring YouTube som är problemet. Google köpte år 2006 YouTube för aktier till ett värde av 12 miljarder kronor. YouTube är sedan dess en mäktig förlustaffär för Google. Bara förra året sägs den ha kostat Google mer än tre miljarder i förlust.
Hittills har Google-bossen Erik Schmidt låtit YouTube hållas. Men branschanalytiker tror att det är en tidsfråga innan sajten måste tas till en betallösning. Det återstår att se hur många som i det läget betalar för att lägga upp filmsnuttar av bitande bebisar, hemkörda musikvideor eller euforiska fotbollsläktare.
Lars Nylin
YouTube topp 5:
1. Lady Gaga Bad Romance – 191 miljoner visningar.
2. Onda bebisen Charlie – 183 miljoner.
3. Föreläsaren Jud Laipply dansar – 142 miljoner.
4. Miley Cyrus 7 Things – 117 miljoner.
5. Pitbull I Know You Want Me – 117 miljoner.
Listkälla: Expressen.
Länk till artikel i The Guardian om jubileet
http://www.guardian.co.uk/technology/2010/apr/23/youtube-five-years-on