I egenskap av vinnare stod naturligtvis Anna Bergendahl för årets stora genombrott bland artisterna i årets upplaga av Melodifestivalen. För ett nästan lika stort genombrott svarade dock en annan Lionheart-akt: Timotej. Med sin soliga popdänga Kom slog den tidigare helt okända tjejkvartetten Johanna Pettersson, Cecilia Kallin, Elina Thorsell och Bodil Bergström omedelbart knockout på publiken och direktkvalificerade sig till final.
På sitt nu aktuella debutalbum går de folkmusikinfluenser som färgade Kom även igen i andra spår. Två av dessa är signerade Lina och Mårten Eriksson, som skrivit Vild samt kvartettens duett med Alexander Rybak: Vända med vinden, en låt där norske Ryback för första gången hörs sjunga på svenska. Niclas Arn, som skrivit musiken till Kom, står som medkompositör till ytterligare fyra av albumets elva spår. Dessutom har han tillsammans med Johan Fjellström producerat Timotejs uppdatering av Suzzies Orkesters stora 80-talshit Dansar i månens sken – en av flera hitdoftande singelalternativ som säkerligen kommer hålla Timotejs stämmor kvar i etern den närmaste framtiden. CO
Deutsche Elektronische Musik – Experimental German Rock and Electronic Music 1972-83. [Soul Jazz / BAM]
Det engelska skivbolaget Soul Jazz är specialiserat på genrerelaterade samlingsalbum och har genom åren presenterat och skapat pånyttfött intresse för en rad såväl obskyra som mer populära musikstilar och artister – tidigare huvudsakligen inom soul, reggae, jazz, afro och latinsk/karibisk musik. Nu presenterar man rötterna i den genre som av halvt illvilliga brittiska musikjournalister i början av 70-talet vinjetterades ”krautrock”. Det dåtida tyska begreppet var ”cosmische rock” och precis som den här samlingen på ett utmärkt sätt visar rymdes en rad olika musikaliska inriktningar, ambitioner och influenser inom den samtidigt ändå väl sammanhållna avgränsningen. Samlingen Deutsche Elektronische Musik har undertiteln Experimental German Rock and Electronic Music 1972-83 – och egentligen kanske ordet ”experimental” är det som bäst summerar samtliga spår.
När genren stod på toppen i början och kring mitten av 70-talet var musiken ytterst svårfunnen och obskyr. Norr om Dalälven var det i princip omöjligt att få tag på skivorna med Neu!, Faust, Amon Düül II och Can, men i och med att Virgin Records öppnade porten för flera av grupperna så blev de efter hand enklare att finna. Genom att sälja en LP med några av hyperexperimentella Fausts mest svårtillgängliga bandexperiment för endast c:a 10 kronor, så lyckades Richard Branson t.o.m. placera albumet Faust Tapes topp 3 på den engelska försäljningslistan.
Den här samlingen innehåller en ytterst välskriven och informativ booklet med en intressant text som placerar artisterna, grupperna och musiken i sitt historiska sammanhang – de första pionjärgruppernas band till terroristorganisationerna Baader Meinhof och R.A.F var tydligen betydligt starkare än man som svensk lyssnare kunde ana. En helt annan grupp som nästan samtliga medverkande på ett eller annat sätt har nära beröringspunkter med är förstås Kraftwerk och den Düsseldorf-gruppens frånvaro i samlingens spår är faktiskt det enda lilla minustecknet här.
Annars finns här ”allt”. Såväl mer kända stilbildare som Can, Neu!, Faust, Amon Düül II, Ash Ra Tempel, Cluster, Roedelius, Harmonia, Popul Vuh, La Düsseldorf och Tangerine Dream, som (ännu) mer obskyra artister och konstellationer som Between, Kollectiv, Michael Bundt och Ibliss.
Är man nyfiken på ”krautrock” – eller redan frälst – så finns i princip ingenting att invända emot urvalet (även om jag själv ställer mig undrande till varför man har valt att inkludera ett Tangerine Dream-spår från 1983, när gruppen i princip nådde alla sina absolut största höjder redan före 1976 – men det låter jag vara en anmärkning inom parentes.
På Valborgsmässoafton presenterar Airwaves Music den tredje upplagan av Krautrock STHLM på Kägelbanan i Stockholm. På scenen står bl.a engelska Subway, franska Zombie Zombie och de svenska banden Paper, Mackaper och Estroboscorpio – fem nutida undegroundband som influerats starkt av musiken på det här samlingsalbumet. Idag hörs dock krautrockens influenser även i megastora rockband som Radiohead och nyskapande jazzgrupper som Dan Berglund’s Tonbruket. Gemensamt för alla är en nyfikenhet på vad som kan hända om man vågar ”släppa sargen” och bara sticka iväg. Intressant är att nästan alla tyskar som gjorde det på 70-talet fann så mycket guld längs vägen… Rekommenderad lyssning. CO