Musikentreprenören Jonas Kullhammar tillhör Sveriges mest kreativa och produktiva musiker, alla kategorier. I höstas tog ha en paus från musikscenen, men tillsammans med sin kvartett återvänder han nu med gruppens sjätte album (fjolårets 8CD-box oräknad). Redan i öppningsspåret Sweet Home Snake City signalerar hans ivrigt sökande tenorsaxslingor att styrkan i hans musicerande är oförminskad.
Albumets starkt drivande hard bop-nummer kompletteras på ett utmärkt sätt med två lugnare spår. Eftertänksamma October Is A Long Time Too är en vacker ballad och avslutande Bristol Scream är ett stämningsförtätat mästerverk där Kullhammar, pianisten Torbjörn Gulz och trummisen Jonas Holgersson lyhört rör sig i cirklar runt Torbjörn Zetterbergs suggestivt enkla basgångar. Årets finaste svenska jazzstycke på skiva? CO
Norrbotten Big Band The Avatar Sessions / The Music Of Tim Hagans [Fuzzy Music], Sigurdur Flosason / Daniel Nolgård / Norrbotten Big Band Dark Thoughts [Dimma]
Att Norrbotten Big Band (NBB) tillhör norra Europas absolute intressantaste storband bevisas med eftertryck på två aktuella album med bandet. Under ledning av sin konstnärlige ledare – trumpetaren och arrangören Tim Hagans – åkte man i maj förra året för att med legendariske Bob Belden som producent spela in sju originalkompositioner signerade Hagans själv (en med Dan Johansson som medkompositör). I studion fick man sällskap av storheter som trumpetaren Randy Brecker, saxofonisterna George Garzone och Dave Liebman, basisten Rufus Reid och trummisen Peter Erskine. Resultatet är förstås musikaliskt högklassigt. Med de fenomenala solisterna och det tajt sammansvetsade storbandet som palett blommar Tim Hagans kompositioner verkligen ut och här finns massor av färgstarka höjdpunkter. Spännvidden är bred och albumet andas på olika ställen såväl Weather Report som hård funk, bebop-rötter, sköna ballader (avslutande Song For Mirka är en pärla) och svenska George Riedel-influenser.
Tillsammans med den isländske saxofonisten/kompositören och den svenske arrangören/dirigenten Daniel Nolgård visar NBB på albumet Dark Thoughts upp en lite annan sida av sig. Med ett komp bestående av basisten Christian Spering, svensk-islänningen Pétur ”Island” Östlund och den isländske pianisten Eythor Gunnarsson påminner man oss om att Island har betydligt mer än vulkanutbrott och bankkrascher att bjuda. Floasons kompositioner puttrar visserligen på högsta värmen, men lavan rinner aldrig över och upplevelsen är mer av eld än aska. Soligt ljus, utan ett enda askmoln på himlen. CO
Neighbourhood Maybe Tomorrow [Stockholm Jazz Records / Border]
Trombonisten Kristian Perssons sextet Neighbourhood debuterar på skiva med ett album där kapellmästarens kompositioner och arrangemang lägger grunden till en spännande lyssnarupplevelse, färgad av en personligt präglad förmåga att skapa en rik musikalisk helhet utifrån en rad olika influenser. I botten ligger en skönt funky soulkänsla, toppad med kompetenta solistinsatser. Här finns spår som för tankarna till såväl Stevie Wonder som Weather Report och mer ”traditionell jazz”.
Med vackra celloarrangemang lyckas gruppen dessutom skapa mångfacetterade klangbilder med sällsynt distinkt karaktär. Nils Berg bidrar med ett gästspel på basklarinett till att göra Husvalla Bygata till något av en liten modern svensk jazzklassiker. Som helhet en mycket löftesrik debut. CO
Dizzy Gillespie When Be-Bop Was King [Smith & Co / Kommunikation / BAM], Charlie Parker When Be-Bop Was King [Smith & Co / Kommunikation / BAM], Thelonius Monk When Be-Bop Was King [Smith & Co / Kommunikation / BAM], Miles Davis When Be-Bop Was King [Smith & Co / Kommunikation / BAM], Clifford Brown When Be-Bop Was King [Smith & Co / Kommunikation / BAM]
När be-bopen regerade på 40- talet hade kungarna namn som Dizzy, Bird och Monk – Dizzy Gillespie, Charlie Parker och Thelonius Monk. Tillsammans och i sällskap med andra förnyade, vidareutvecklade och förändrade de jazzen som konstform, på ett sätt som ingen vare sig tidigare eller senare förgrening av det stora jazzträdet lyckats med. Ur be-bopen föddes i sin tur såväl hard-bop som cool jazz och genreöverkridande samarbeten med stråkorkestrar. Dessutom blev be-bep-scenen en viktig plantskola för en lång rad musiker som senare kom att utveckla andra musikaliska former under jazzens stora vida paraply.
Den nu aktuella samlingsserien med från beb-bopens guldår består av fem 2CD-album, sommed genomtänkta urval presenterar det bästa och det viktigaste med en handfull av de absolut största i genren.
Dizzy Gillespies inspelning av egna kompositionen Woody ’N’ You, med Coleman Hawkins 14 februari 1944, anses allmänt vara den första studioinspelningen i genren be-bop. Dizzy låg även bakom låten med just namnet Be-bop och den musik han skapade tillsammans med Charlie Parker utgör genrens fundament. Deras gemensamma inspelningar dominerar de 46 spåren i den här samlingen, som bl.a rymmer hela deras sista inspelning tillsammans 6 juni 1950. En annan höjdpunkt i spåren är givetvis hela den stora konsert på Carnegie Hall som 29 september 1947 utannonserades som Dizzy and his Orchestra and Ella Fitzgerald – och som även den har Charlie Parker i bandet. Till de viktigaste titlarna i samlingen hör bl.a Salt Peanuts, A Night In Tunisia och Oop-Bop-A-Da.
Altsaxofonisten och kompositören Charlie ”Bird” Parker dog 1955, endast 34 år gammal. Sina första inspelningar gjorde han dock redan 1940 – och de första inspelningarna i eget namn gjordes för Savoy 1945. Såväl Dizzy Gillespie som Miles Davis – Dizzys efterträdare som trumpetare i Parkers kvintett – fanns med när klassiska nummer som Koko spelades in. Andra klassiska nummer i spåren är förstås bl.a Now’s The Time, Ornithology, Donna Lee och Parker’s Mood. Ett spår från albumet Charlie Parker With Strings exemplifierar en annan sida av Bird som solist – och för oss svenskar är förstås inkluderandet av Charlie Shavers Swedish Schapps av lite extra intresse.
Monk debuterade på Blue Note-etiketten 1947, lanserad som Genius Of Modern Music – en titel han inte hade några större svårigheter att leva upp till. Den här samlingen rymmer samtliga hans instrumentala inspelningar i eget namn åren 1947-54, då han först spelade in bl.a Well You Needn’t, Monk’s Mood, Straight No Chaser och undersköna Misterioso för Blue Note och senare bl.a Monk’s Dream och personliga tolkningar av standardlåtar som These Foolish Things, Smoke Gets In Your Eyes och Just A Gigolo för Prestige.
Miles Davis inledde sin långa fantastiska musikkarriär med att i mitten av 40-talet ersätta mästaren Dizzy som Charlie Parkers sidekick. Därifrån gick han sedan vidare i jazzhistorien och bidrog till att förändra hela genrens inriktning minst fem gånger. Den här samlingens två CD-skivor rymmer alla de inspelningar som av Capitol gavs ut 1957 som ett album med namnet Birth Of The Cool – Miles inspelningar från 1949-50 blev ju startskottet för hela den genre som på 50-talet uppstod udner beteckningen cool jazz. Dessutom finns här de tidiga 50-talsinspelningar då Miles var med om att utveckla be-bop till nästa nivå: hard bop. Till de mest kända titlarna i spåren hör Milesstones, Half Nelson och en tagning av ’Round About Midnight.
Det femte namnet i serien When Beb-Bop Was King är trumpetaren Clifford Brown, av många ansedd som en av de absolut största mästarna på sitt instrument någonsin. Med ett enda undantag är den här samlingen uppdelad i dels Blue Note-inspelningar från 1953, dels EmArcy-inspelningar från hösten 1954. CD2 avslutas dock med en inspelning från den sista spelning han gjorde i sin hemstad Philadelphia i juni 1956 – en inspelning gjord endast två timmar innan han omkom i en bilolycka. CO