I reklamfilmen som i september 2009 publicerades på festivalens hemsida såg man ansiktet på en ung tjej som säger hej till kameran innan börjar stöna och andas tungt. Först därefter kom texten: ”7 månader kvar, förbered dig, 15-17 juli 2010”.
Associationerna till onani gjordes snabbt av de flesta och för två privatpersoner blev det för mycket. De ansåg filmen stötande och anmälde Arvikafestivalen till Reklamombudsmannen. Där har nu en enig styrelse gett anmälarna rätt och bl.a. skriver ”… reklamfilmens innehåll tangerar det rent pornografiska, oavsett filmens intention”. RO fortsätter: ”… då kvinnan i filmen är ung och eftersom målgruppen till stor del består av ungdomar att reklamfilmen inte är utformad med den särskilda aktsamhet som ska iakttas ifråga om marknadskommunikation som riktas till eller som visar barn eller ungdomar.”
I en kommentar till Nya Wermlands Tidningen säger festivalens kommunikationschef Jonas Linné:
– Oerhört tråkigt. Vi håller inte med. Vi tycker att det är tråkigt att de kallar den stötande och könsdiskriminerande. Vi tycker att den visar något fint, säger Jonas Linné.
Enligt Jonas Linné har tjejen i filmen fått tagit emot e-post från hela världen från de som tycker som Linné.
– Hon har bland annat fått mail från Brasilien med beröm för att hon synliggjort kvinnlig sexualitet, säger han.
Linné förnekar inte heller till NWT att festivalen nådde sin avsikt med filmen:
– Vi är jättenöjda med uppmärksamheten men också glada över att det har blivit debatt om det här.
Lars Nylin