När MI kommer till Sjöbergs kontor möts vi av Jon Gray. Gray är sedan många år The Arks manager och det är också han som står bakom idén att istället för en traditionell CD göra ett magasin som inkluderar en skiva med tio låtar.
”Här sitter vi och skapar historia”, skrattar Gray kort när han visar in oss till Sjöberg, men menar samtidigt mycket allvar. Och med all rätt eftersom The Ark oavsett utfallet av just In Full Regalia bevisligen testar något som ingen svensk artist gjort före dem.
Johannes Sjöberg har tidigare arbetat på bl.a. Warner Music, Universal och Roxy. Han har även gjort uppmärksammade special products åt bokförlaget Max Ström. Nu är det Sjöberg som realiserat Grays idé om plattan som tidning, detta under bolagsnamnet Artistmagasinet.
Sjöberg avslöjar att i slutänden har magasinet troligen kostat mer än inspelningen, men han är nöjd med att ändå kunna släppa plattan för 99 kronor styck. Upplagan rapporteras vara 80 000 och utgivningen sker i logistiskt samarbete med Universal Music. ”Per Sundin på Universal nappade direkt på idén”, berättar Sjöberg.
1. Är detta framtidens CD – och sätt att sälja CD – eller ser du det snarare som ett "special product-projekt bland andra" som kompletterar den traditionella CD-utgivningen?
– Jag tycker inte detta är en special product bland andra. Inte heller ett sätt att arbeta med back-katalog. Jag tycker detta är en utgivningsform som står för sig själv. Den är intressant på flera plan. Det är inte bara ett nytt sätt att publicera bild, text och musik utan även ett nytt sätt att paketera och distribuera.
2. Berätta lite om tankegångarna bakom magasinet och paketeringen!
– Sökandet efter en ny utgivningsform har sin upprinnelse i ett samtal som jag och The Arks manager Jon Gray hade våren 2009. Jag, Jon och Ola (Salo) hade precis avslutat ett samarbete kring utgivningen av Jesus Christ Superstar som jag gav ut på So Music (Sjöbergs egen etikett/ MI:s anmärkning). Jon och Ola pratade om nästa Ark-platta som var planerad till våren 2010. Jon kände att vi levde i en värld där inspelad musik var i allt större utsträckning "gratis" och Ola var missnöjd med att ständigt se sina texter, bilder och formgivning reduceras ner till "frimärksstorlek" i en CD-booklet. De frågade mig om jag var intresserad att jobba med dom i framtagningen i ett nytt sätt att ge ut den kommande Ark-plattan.
3. Det har inledningsvis blivit mycket fokus på att plattan har 6 % moms, någon rubrik har nästan antytt skatteplanering: hur har du reagerat på det? Samma sak med vissa kommentarer om annonserna.
– Det är klart att momssatsen på tidsskrifter och intäkter från annonsörerna har bidragande till att vi har kunnat erbjuda magasinet till fansen för 99 kronor. Det vore förstås roligt om andra aspekter i mitt och The Arks arbete med att färdigställa magasinet, och hitta en ny utgivningsform, fick lika uppmärksamhet hos vissa kultur och nöjesskribenter som det faktum att det är just 6 % moms på tidskrifter…
– När det gäller just annonserna så har vi tackat nej till lika många annonsörer som vi släppt in. Vi har en ganska låg annonsgrad. Alla annonsörer är noga utvalda och vi har inget problem att synas tillsammans med dem.
4. Hur säljs plattan i övrigt, finns det en standardversion eller ser den ut så här även i fackhandeln? Har ni på något sätt anpassat er för att den även ska fungera hos traditionell handel? Vad har ni för förhoppningar om säljsiffror?
– Magasinet säljs precis på det här sättet hos samtliga återförsäljare, vare sig det är en traditionell skivhandlare eller en tidningskiosk. Det är ett 100-sidigt magasin i sleeve och man får med 10 nyinspelade låtar av The Ark. Vi räknar med att sälja slut hela upplagan.
Lars Nylin