Det brittiska parlamentet godkände i förra veckan den s.k. "Digital Economy Bill" som innehåller funktioner för att temporärt stänga av Internetanvändare, eller begränsa bandbredden för användare som upprepade gånger bryter mot upphovsrätten. Rättighetsinnehavare kommer nu ha möjlighet att kräva att ISP-er skickar ut varningsbrev till sådana som man har identifierat gör intrång i upphovsrätten, och om abonnenten trots varningarna fortsätter att begå brottet måste ISP-en agera.
Teddybears släppte i mars sitt nya album Devil's Music. Bandet har tillsammans med Plusfoursix lanserat en app till Android. Via appen kunde man lyssna på albumet i förväg genom mobilen. Teddybears har också lanserat en ny hemsida, devilsmusic.org, där man släppt ett antal mashups och annat material.
Last.fm har meddelat att de kommer att avsluta sin streamingtjänst. Tjänsten har varit tillgänglig i USA, Storbritannien och Tyskland under två års tid. Man kommer också att stänga ned funktionen för musikvideos. Fokus kommer istället att fortsätta läggas på scrobblingsfunktionen. CBS-ägda Last.fm meddelar samtidigt att tjänsterna We7, Vevo, MOG och Hype Machine har implementerat denna funktion.
PRS for Music i Storbritannien och MySpace har ingått ett strategiskt samarbete som framför allt handlar om att marknadsföra varandras verksamheter. Via MySpace kommer engelska artister att få erbjudanden och information om PRS. Samarbetsavtalet gäller i 12 månader.
Bandsintown, som fungerar som rekommendationstjänst för konserter och säljer biljetter, har ingått samarbeten med EMI, Shazam och ReverbNation. Med EMI kommer tjänsten att jobba för att marknadsföra bolagets konserter runt om i världen, och till Shazam och ReverbNation kommer man att leverera lösningar för att sälja konsertbiljetter online och genom mobilen.
Nokia har lanserat Comes With Music i Kina, under det kinesiska namnet "Yue Sui Xiang". Tjänsten kommer att ha en katalog bestående av såväl majors som indies, samt lokal musik distribuerad av Huayi Brothers Media Group.
MySpace har gjort det möjligt för artister att sälja biljetter till sina konserter direkt genom sina artistidor. MySpace har idag ca 1 miljon konserter registrerade i konsertkalendrar på artisternas profiler.
Franska musiktjänsten Deezer har slutit samarbetsavtal med McDonalds, ett avtal som innebär att man kommer att strömma spellistor med musik till kedjans restauranger. Avtalet gäller endast i Frankrike.
Mflow har efter en tid som betatjänst lanserats i Storbritannien. Användare av tjänsten kan följa kompisars musikköp och få 20% rabatt på downloads genom att promota musik till sina vänner. Mflow har avtal klara med Universal och Sony och är i förhandlingar med Warner och EMI.
MXP4 har nu släppt en editor till PC för sitt musikformat. MXP4 gör det möjligt för artister att distribuera musikfiler där lyssnarna kan göra egna mixar och sedan göra dem tillgängliga för sina kompisar online. Tekniken kallas MAX IT och musik från artister som Michael Jackson, The Bravery, Basement Jaxx och Passion Pit finns med.
Daniel Johansson