I den inre branschen är du sedan flera år tillbaka ett välbekant namn, men för många utanför Stockholms musikbranschkretsar är du kanske ändå något av ett nytt ansikte. Berätta lite om dig själv, din bakgrund och hur det kommer sig att du nu sitter som vd för Family Tree Music – i motsats till dina kollegor (paret Daniel och Martina Ledinsky samt Michel Petré) så har du väl inga släktband?
– Jag började på Warner Music 1999, då Martina anställde mig som radio promotor. Jag hann bara vara där knappt ett år, innan Daniel och Martina tog med mig när de drog igång LED Recordings. Det var en mycket rolig tid, med massa bra släpp som bland annat Thomas Rusiak Magic Villa, The Hellacopters High Visibility och Yvonne Hit That City.
– Sedan var jag med och drog igång S56 med Sanji Tandan, men där någon gång så tröttnade jag på skivbranschen. Jag startade ett eget litet bolag, Brass Button, och släppte bland annat Hipwhips och The Jan Martens Frustration. Samtidigt utbildade jag mig till gymnasielärare i religion och historia.
– När jag var klar med det så hoppade jag in på Family Tree Music, för bolaget behövde lite extra hjälp. Ett år senare så styr jag skutan! (skratt)
– Men, nej! Jag har inga biologiska släktband med de andra, men om du frågar mig är jag nog Daniel, Martinas och Michels adoptivson…
Beskriv hur Family Tree Music är organiserat!
– Family Tree Music består av tre lablar. Razzia, Catchy Tunes och Family Tree. Varje label har en egen musikalisk inriktning och olika personer ansvarar för de olika lablarna. Vi har en kreativt ansvarig som är med och diskuterar innehållet på varje label och en promoavdelning som jobbar med samtliga akter.
– Blixten & Co äger en del av bolaget och vi arbetar nära med dem på de akter vi bägge representerar. Dock är vårt samarbete inte exklusivt, utan vi har många akter som vi jobbar ihop med andra bokningsbolag. Främst Luger, som Razzia har haft ett långt samarbete med. Tanken med vårt samarbete med Blixten & Co är att kunna göra det lilla extra för de akter som det passar. Vi har jobbat med dem i snart två år och det känns otroligt roligt. Det är ett väldigt fint bolag.
Vad är ni aktuella med just nu och vad har ni på gång under den närmaste framtiden?
– Vi har en massa roligt på gång. Razzia har aktuella album med Joel Alme, Timo Räisänen och Dundertåget och en rad andra spännande skivor på gång, bland annat Ludwig Bells debut som vi tror otroligt mycket på. I höst ska även Annika Norlins Säkert! följa upp sin guldsäljande debut.
– På Catchy Tunes arbetas det hårt med Septembers uppföljare till miljonsäljande Cry For You som är tänkt att komma i höst. Sedan har vi Elin Lanto som vi släpper på skiva i Norden i maj, men som också kommer hårdlanseras utomlands. England, Frankrike och USA står och hoppar jämfota över henne just nu. Sen har Catchy Tunes vårens stora danshit med Edward Mayas Stereo Love, som toppar listor i hela Norden just nu.
– Vi har även ett par till riktigt starka album på gång, som vi inte gått ut med än. Så det känns som en otroligt rolig tid att starta sitt nya jobb i.
I fredags offentliggjorde ni er satsning på management. Hur ser de närmaste planerna ut?
– Vi har under en längre tid funderat på att dra igång vårt management. Inriktningen kommer vara på människor som jobbar i musikbranschen, men inte är artister. Fast visst kan det komma att dyka upp undantag… I fallet Lasse Mårtén så är tanken att vi ska se ska hitta på en massa roliga saker och se till att bra och roliga jobb kommer in, samtidigt som vi ska fungera som bollplank. Att mixa kan vara ett ensamt jobb.
– Vi har i år också startade ett samarbete med Selective Notes, med In Flames Anders Fridén och Tive som har jobbat fram Khomas skiva. Vi har bytt distributör från BAM till Sony och så har vi vd-bytet och managementet, så man kan väl säga att det varit bra fart på kontoret.
– Men sedan kommer det hända en del annat på och med bolaget, som jag får återkomma om. Jag har ju precis börjat röra om i den lilla musikbranschgrytan!
Claes Olson