Priset kommer att ligga på 499 dollar för 16GB, 599 dollar för 32GB och 699 dollar för 64GB. De som väljer att köpa iPaden i en Apple-butik kommer att kunna använda sig av extra insatt personal som ska hjälpa till att konfigurera iPaden utifrån varje köpares specifika önskemål och krav. Man kommer också att genomföra workshops i butikerna, workshops som vem som helst kan vara med på, för att visa allt godis som finns i iPaden och vad som går att göra med de olika apparna.
De iPads som sålts med start i fredags har dock inte 3G implementerat, de modellerna kommer senare i april.
När nyheten om iPad släpptes i januari började diskussionerna flöda kring vad den nya apparaten skulle innebära för såväl bokbransch och tidningsbransch som musik- och filmindustrin. En del var kritiska, Billboard.biz skrev t.ex: "It's fair to say that the newly-unveiled, over-hyped and much-anticipated iPad tablet computer will not be the mobile music business game-changer that previous Apple offerings were, like the iPhone and the App Store. That's not to say it will have no impact; it will have more of an incremental, trickle-down effect on existing business models rather than enabling new ones."
Men nu när journalister och teknikexperter fått testa iPaden verkar lovprisningen öka.
Wall Street Journals reporter skriver: "After spending hours and hours with it, I believe this beautiful new touch-screen device from Apple has the potential to change portable computing profoundly, and to challenge the primacy of the laptop. It could even help, eventually, to propel the finger-driven, multitouch user interface ahead of the mouse-driven interface that has prevailed for decades."
The New York Times skriver: "In 10 years of reviewing tech products for The New York Times, I’ve never seen a product as polarizing as Apple’s iPad, which arrives in stores on Saturday. […] The bottom line is that the iPad has been designed and built by a bunch of perfectionists. If you like the concept, you’ll love the machine."
USA Today i sin tur skriver följande: "The first iPad is a winner. It stacks up as a formidable electronic-reader rival for Amazon's Kindle. It gives portable game machines from Nintendo and Sony a run for their money. At the very least, the iPad will likely drum up mass-market interest in tablet computing in ways that longtime tablet visionary and Microsoft co-founder Bill Gates could only dream of."
iPaden kommer att släppas i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz och Storbritannien i slutet av april. Sverige verkar få vänta ytterligare ett litet tag.
Daniel Johansson