Bakom det ambulerande 80-talspaketet Forever Young står TV4-gruppen i samarbete med musikbolaget Talent & Brands. Festgeneral är branschbekantingen Per Alexandersson, senast comebackande boss för Hultsfredsfestivalen.
De svenska städer som i sommar gästas av Forever Young är Linköping, Varberg, Eskilstuna, Helsingborg, Gävle och Kalmar.
– I år kör vi dessa städer, men tanken är att Forever Young ska bli ett återkommande projekt och till nästa år för vi redan diskussioner med nya städer och nya artistcomebacker, berättar Björn Lindborg på Talent & Brands.
Med comebacker syftar Lindborg på Reeperbahn, som inte spelat live sedan 1980-talet och nyligen släppte sin remastrade katalog, respektive Jakob Hellman. I den senares fall har det gått över 20 år sedan debutalbumet …och Stora havet, hans enda skiva till dags dato.
Men det blir fler namn redan i år:
– Det tillkommer både ytterligare artister och dj:s, några hoppas vi kunna offentliggöra inom kort. Vi räknar med att ha sex artistframträdanden per kväll.
När jag hyllar valen av Reeperbahn och Hellman men tycker att Alphaville doftar en aning Finlandsfärja svarar Lindborg:
– Vi vill ha en line-up som lockar en nostalgisugen och bred vuxenpublik, vi vill locka både Lotta, 31 år, och Lars, 48 år. Dessutom vill vi lägga mycket krut på att locka ”soffliggarna”; den publik som inte längre går på festivaler men som känner sig för unga för Skifs eller Jerry Williams.
– Vuxet och värdigt är två av ledorden för Forever Young. Dessutom så har Alphaville enligt mig gjort en av historiens bästa debutalbum i 1984 års Forever Young!
Forever Young 2010
6 augusti: Linköping, Bergs slussar
7 augusti: Varberg, Fästningen
13 augusti: Eskilstuna, Strömsholmen
14 augusti: Helsingborg, Hamnentorget
20 augusti: Gävle, Gasklockorna
21 augusti: Kalmar, Kalmarsundsparken
Biljetterna släpptes i fredags och kostar 580 kronor plus serviceavgifter.
Lars Nylin