23 mars 2010

Nya sajten www.emisound.com underlättar letandet

EMI Music Publishing Scandinavia har lanserat en ny hemsida som underlättar sökandet efter musik för produktion inom bland annat reklam, tv, film och spel.
– Det känns väldigt kul att vi lanserar en sajt som inte bara är företagsinformation utan som är ett effektivt verktyg i jakten på den perfekta musiken. Med ett utbud på flera hundratusen låtar är sajten dessutom unik i sitt slag, säger Andreas Olsson, Director of Licensing, Media and Business Development för EMI Music Publishing Scandinavia.

Förutom att bidra till att kunder sparar tid i musiksökandet underlättar den nya sajten www.emisound.com till att enklare finna material som passar de olika projektens budget samt ansökan om rättigheterna. I ett digitalt ansökningsformulär kan besökaren fylla i sina önskemål om hur de vill använda en låt i en medieproduktion och en kontaktperson på EMI Music Publishing hör därefter av sig inom tolv timmar med rådgivning. Förlagets kreativa service är gratis och det enda som kostar är rätten att använda musiken.

Låtarna i databasen går att hitta efter artist, album, titlar, genre, låtskrivare, år eller texttema. Sajtens sökordsfunktion gör det möjligt att provlyssna på hundratusentals olika låtar för att hitta den perfekta musiken för ändamålet. Om man t.ex behöver en låt på engelska med associationer till parfym kan man skriva ”perfume” eller ”scent” och få passande förslag.

På sajten går det i ett showreel att se vad EMI Music Publishing och dess kontrakterade upphovsmän och producenter tidigare har bidragit med inom olika kategorier. Ett exempel på tidigare filmcase är Jacob Groths musik från Millenium-triologin, I spelkategorin går det att läsa om EMI Music Publishings roll i utvecklingen av det nya karaokespelet We Sing.

Genom hemsidans blogg, MySpace-koppling och twitter (www.twitter.com/emimp) kommer förlaget att kunna upplysa både klienter och låtskrivare om vad som försigår i musikbranschen och hålla båda parter uppdaterade om pågående projekt.

– Hemsidan är dock inte tänkt att ersätta den mänskliga kontakten, förklarar Andreas Olsson.
– Vi erbjuder alltid en personlig service där våra kunder får snabb, kostnadsfri hjälp och rådgivning för att hitta rätt musik men genom att besöka vår hemsida i god tid får våra kunder ett bättre utgångsläge och ger dem först möjligheten hitta inspiration och sedan få handledning av oss. Musik är roligt och det ska vara lätt att hitta rätt!

Claes Olson

Länk:
www.emisound.com