Det nya samarbetet mellan Playground och Bonnier Amigo syftar till att stärka de båda bolagens roll på den nordiska independentmarknaden.
– Vi vill vara ett starkt alternativ som ger mångfalden och bredden en chans. Det är skälen till att vi söker samarbeten som stärker oss och våra artister, säger Jonas Sjöström, vd Playground Music Scandinavia.
Enligt ett pressmeddelande innebär samarbetet att de båda bolagens sälj- och marknadsavdelningar integreras, i syfte att förbättra servicen för oberoende artister och bolag. Den första juli förväntas den gemensamma säljorganisationen vara på plats i hela Norden. Logistiken av den fysiska distributionen kommer att skötas av ENS i Borås.
– Målsättningen är glasklar, säger Fredrik Ekander, vd Bonnier Amigo Music Group. Vi ska bli den naturliga partnern för artister och labels som söker marknadsföring och distribution, men som inte vill ligga hos en major.
– Tack vare det här samarbetet blir vi det mest intressanta independentalternativet med en sälj- och marknadsorganisation som står sig stark i varje enskilt land och över hela Norden.
Ifråga om att utveckla egna artister och rättigheter kommer Playground och Bonnier Amigo liksom tidigare att arbeta som två helt skilda aktörer.
MI återkommer i nästa vecka med ytterligare information samt kommentarer gällande det nya samarbetet.
Claes Olson