Det nya paneuropeiska musikbolaget The Flying Rooster – som etiketterar sig som ett Artist Development Company – har i nuläget tre kontrakterade artister; amerikanen Loren Benjamin, polskan Natalia Koronowska respektive den holländska gruppen Mr. Love & Stallions. Men det är ändå främst i Sverige som Theo Roos hoppas hitta sina artister:
– Sverige är av två anledningar ett självklart val för mig som vårt huvudsakliga mål: För det första är det tveklöst det land på den europeiska kontinenten som har de mest talangfulla låtskrivarna/producenterna, med en känsla för vad som går att sälja globalt. För det andra känner jag många hitmakare sedan tiden då jag ansvarade för de nordiska länderna åt Universal Music.
The Flying Rooster är baserade i Amsterdam, men Roos räknar nu med att befinna sig i Sverige under ett halvdussin perioder per år för att träffa bolagsansvariga och producenter. När MI pratar med honom är han på det första Stockholmsbesöket för året.
Roos inledde sin branschkarriär på EMI på 1970-talet men blev ett etablerat namn med marketing/promotion-bolaget The Flying Dutchman på 1980-talet. Förutom ansvaret för världsartisters marknadsföring startade han då även tidningen Music & Media och blev partner i Billboards moderbolag BPI. Senare har han alltså främst arbetat hos Universal.
Roos kollega Yigal Fourtain var medgrundare av den första legala MP3-plattformen i Nederländerna, The Music Channel . Men han har också drivit ett bolag i fotbollsmanagement.
Men nu är fokus alltså på The Flying Rooster och Roos tror att blågult är en del av bolagets framgångsrecept:
– Jag vill bli involverad i svenska artister eftersom jag tror att vi är vid starten av en ny svensk internationell succévåg!
Lars Nylin