TuneWiki och EMI har kommit överens efter att EMI reagerat på att tjänsten publicerat låttexter på videotjänsten Vevo. TuneWiki lanserades 2007 och har nu hela 2,7 miljoner låttexter på sin tjänst.
På tjänsten ICA Media (http://ica.shop2download.com) kan ICA´s kunder köpa downloads av musik. Shopen använder sig av Shop2Download´s plattform för musikdistribution. Andra varumärken som använder sig av plattformen är t.ex. tyska butikskedjan Müller, den danska kedjan Getmore och sedan tidigare i Sverige har Expert och Skivlagret shopar på plattformen.
Amerikanska analysfirman Harris Interactive släppte nyligen information från en undersökning som visar att piratkopierandet via fildelningsnätverk har legat stabilt i USA under de senaste 15 månaderna. Undersökningen visar att lokal kopiering, s.k. "hard-drive swapping" istället ökat kraftigt, alltså när användare kopierar stora mängder musik direkt mellan varandra, samt att användningen av cyberlockers ökat markant under tidsperioden.
Den norska streaming on demand-tjänsten WiMP (Wireless Music Player) lanserades i samband med by:Larm i Oslo. För att använda tjänsten krävs att den som registrerar sig har en invite, som nu delas ut i begränsat antal av WiMP på daglig basis. Musiktjänsten är ett samarbete mellan Platekompaniet, Aspiro och Telenor. Kunder som har en invite kan registrera sig för 30 dagars gratis användning, efter det kostar tjänsten 99 norska kronor i månaden. Tjänsten har inte något reklamfinansierat gratisabonnemang. Katalogen består av 6,5 miljoner låtar och WiMP har en redaktion som i Norge jobbar specifikt med norsk musik. Det är också möjligt att köpa låtarna som a la carte downloads, då som 256 kbps mp3-filer utan DRM. Precis som Spotify har WiMP möjligheten att scrobbla musik till Last.fm. En undersökning genomförd av Ipsos Norway tidigare i år visar att 94 % av 1 500 betatestare är nöjda med tjänsten och 92 % rekommenderar tjänsten till andra. Hela 80 % av betatestarna kan också tänka sig att betala för tjänsten. I dagsläget krävs ett norskt mobilnummer för att kunna få en invite.
Det svenska skivbolaget Hybris var i december först ut med en "label app" till iPhone, och nu är man också först ut med en app till operativsystemet Android. I appen kan man lyssna på musik från bolagets katalog och kommunicera med artister och fans.
Public Enemy lyckades inte nå målet om 250 000 dollar i donationer för sitt kommande album genom tjänsten Sellabend.com. Enligt Billboard lyckades man komma upp i 67 400 dollar. Sellaband verkar också ha ekonomiska bekymmer och har själva meddelat att man troligen kommer att försätta bolaget i konkurs.
En färsk undersökning från SIFO, beställd av Kulturskaparna som är ett nybildat nätverk av kulturorganisationer som t.ex. Teaterförbundet, Konstnärernas Riksorganisation och SKAP, visar att många svenskar tycker att betalning av musik och film direkt på bredbandsabonnemanget är en bra lösning. 1 000 personer deltog i undersökningen och av dessa var det 70 procent som kunde tänka sig att betala musik och film genom bredbandsabonnemanget.
Twones har nu lanserat sin "Music Bar" som är en webbrowserplugin för att hantera sitt musiklyssnande på webben. Music Bar registrerar alla former av musiklyssnande man gör på tjänster som MySpace, YouTube etc och gör det möjligt för användaren att hitta ny musik och spela upp musik direkt i en integrerad spelare.
Universal Music lanserade nyligen tjänsten Digster.se, en tjänst som presenterar mängder av playlists med olika inriktningar. Digster Förfest Rock, Digster Melodifestivalen, Digster Retro och Digster After Ski är några av spellistorna. Förutom dessa låter man artister som t.ex. Lady Gaga, Rise Against, Owl City och Timoteij välja sina favoritlåtar i specifika spellistor. Musiken spelas upp genom Spotify.
Napster kommer att stänga ned sin tjänst i Japan i slutet av maj 2010. Skälet anges vara problem att lösa DRM-fria licenser som resulterat i dåliga försäljningsvolymer. Samarbetspartner i Japan har varit Tower Records.
Enligt en rapport från analysföretaget Ovum skulle brittiska operatörer kunna få så mycket som en miljard kronor i musikrelaterade intäkter år 2013, baserat på ett "medium adoption" scenario. Prognosen beställdes av branschorganisationen BPI och Universal Music. Geoff Taylor från BPI kommenterar: "It's increasingly clear that it isn't smart to be a 'dumb pipe'. This report shows that the revenue potential of digital music services alone makes sound economic sense for ISPs."
RightsFlow och musiktjänsten Beatport har ingått ett samarbetsavtal som innebär att Beatport kommer att använda sig av RightsFlow’s plattform för licensiering och hantering av royalties.
Den nyligen lanserade tjänsten www.musicbizpro.in har som syfte att hjälpa utvecklingen av den indiska musikbranschen. Via tjänsten kan man få hjälp på ett flertal områden som rör den indiska musikmarknaden, t.ex. att få in musik i indiska filmer eller att utveckla en artists karriär.
Daniel Johansson