Till det redan tidigare spännande seminarieprogrammet har den senaste veckan tillkommit ytterligare fem medverkande: Helen McLaughlin (manager, tidigare bl.a vd V2 Music), Stefan Gullberg (musikförläggare, vd EMI Music Publishing), Karin Inde (kreatör), David Möllerstedt (musikchef, DICE) och Gustaf Josefsson (kreatör / entreprenör).
Grunden för hela konferensen är kreatörernas; upphovsmännens, konstnärernas, kompositörernas och låtskrivarnas vilja att sätta sig vid rodret och skapa förutsättningar för framtida skapande och ta reda på vad den framtida konsumenten vill ha har varit grunden för konferensen. I tre olika paneler kommer diskussionen att fokusera på underrubrikerna Hur vi ska göra för att uppmuntra en framtida dynamisk och kreativ kultur? Samt …och samtidigt kunna tillhandahålla konsumenten musik/media/underhållning som en tillgänglig och prisvärd produkt?
Hela seminariet hålls på engelska och modereras av engelsmannen Mark Fishlock.
Panel 1: Which Way
Tekniska vägval i framtiden – frågor om teknik, licenslösningar och betalningsansvar m.m.
Åsa Carild, Music Manager Nokia
Thomas Ekman, Commercial Director Tele2
Jens Lysdal, Kreatör
Peter Jenner, Manager (Billy Bragg, tidigare Pink Floyd, The Clash m.fl)
Bennett Lincoff, intellectual property law attorne
Jakob Hüttel, Head of International Legal Affairs KODA
Jon Karlung, CEO Bahnhof
Panel 2: And the Middlemen
Framtida nyckelfunktioner – Vem eller vilka behövs? Musikförläggare med flera är inbjudna för att visa på vilket sätt de står för ett mervärde för konsumenter och kreatörer i den digitala världen.
Kjell-Åke Hamrén, Music Publisher and Creator
Peter Jenner, Manager (Billy Bragg, tidigare Pink Floyd, The Clash m.fl)
Patrick Rackow, Law Practice Consultant and Contractor
Lorenzo Ferrero, Kreatör
Palle Dahlsted, Kreatör, Researcher
Karin Inde, Kreatör
Stefan Gullberg, Music Publisher EMI Music Publishing
David Möllerstedt, Head of Audio DICE
Helen McLaughlin, Manager
Panel 3: So, do you want it?
Att möta morgondagens behov – Hur ser framtidens kreatörer och konsumenter på det som byggts upp idag? Och hur ser behoven ut imorgon?
Alfons Karabuda, Kreatör
Gustaf Josefsson, Kreatör, Entreprenör
The Creators’ Conference arrangeras av Svensk Musik/Swedish Music Information Centre, SKAP (Föreningen Svenska Kompositörer av Populärmusik) och FST (Föreningen Svenska Tonsättare). Idén kommer från SKAP, vars ordförande Alfons Karabuda är personlig initiativtagare. Syftet är att belysa kreatörens situation gällande upphovsrättsfrågor, framtid och teknik på ett lösningsorienterat sätt.
Projektledare för arrangemanget är Esbjörn Mårtensson.
Claes Olson
Länk:
www.creatorsconference.se