Uttrycket ”ord står mot ord” är en underdrift i dispyten mellan Peter Dahlström på The End Studio i Lund och Georges Williams på musikbolaget BorderBlaster. Efter att Williams artist Wayne Beckford spelat in hos The End har något gått fel, mycket fel, och nu haglar allt grövre anklagelser.
MI kom först i kontakt med affären när Peter Dahlström kontaktade oss och berättade att Williams gjort en inspelning med Beckford i The End-studion, men sedan vägrat betala.
– Jag har bombarderats av mail från studioägare, artister, producenter och hotell med flera som också har blivit bedragna, berättar Peter Dahlström. Jag och min fru har nu i snart 14 dagar grävt fram information om BorderBlaster International AB och deras svindlerier. Just nu har vi tre jurister i Sverige och England som försöker hjälpa oss att stoppa produktionen som skall ges ut den 16 april.
När MI kontaktar Georges Williams ställer sig denne helt oförstående till Dahlströms anklagelser.
– Ursprunget till allting är att vi vägrade göra ett joint-venture-avtal med deras studio, menar Williams. Det skulle ha gett dem möjligheten att ha Beckford där arbetande med andra låtskrivare från USA och Europa. Nu har han (Dahlström/reds.anm) blockerat vår master. Jag är säker på att du förstår varför vi inte litar på dem och håller inne sista betalningen tills vi får vår master.
Men Williams stannar inte där. Han anklagar även Dahlström för att ha ett brottsligt förflutet, för att ha hotat med att sända ”bad guys” på Williams, och för att ha drogproblem.
De sistnämnda anklagelserna har nu inneburit att affären får en första juridisk följd:
– Jag har nu med min advokat beslutat anmäla Georges Williams för förtal, och jag har även beställt en drogtest och ett utdrag ur brottsregistret, säger Dahlström till MI.
När MI pratar med övriga involverade svenska bolag i dispyten står samtliga på Dahlströms sida. Det handlar om aktörer som masteringfirman Cutting Room, studiorna Cosmos och Decibel, liksom mixaren Ollie Olsson på MixInc. Olsson säger:
– Det var jag som hade kontakten med The Mastering Lab i USA och jag har personligen kollat med mastreraren Rob Hadley att de lagt upp mastern. Eftersom The Mastering Lab fått betalt ansåg de sig inte kunna blockera mastern.
En representant för ett av bolagen, som vill vara anonym, säger till MI:
– Det är bra om ni skriver om det här. Såna här skurkar ska hållas borta från branschen.
Men Georges Williams bedyrar att felet helt ligger helt hos The End och är noga med att försöka hålla Beckford undan från affären. Williams säger:
– Jag vill understryka att Wayne Beckford inte har något med detta att göra. Peter Dahlström, emellertid, gör allt för att förstöra Waynes rykte samtidigt som han använder Waynes namn för att göra reklam för sin studio. Branschen är full av människor som vill försöka skina med hjälp av andras framgång.
I nuläget har Williams och hans BorderBlaster avtal gällande Beckford med bl.a EMI France. Men uppenbarligen återstår det en hel del frågetecken att räta ut innan planerade utgivningar kan börja ske i april.
Lars Nylin