Sajten GAFFA.se öppnas redan 1/3. Den 31/3 börjar en svensk pappersversion av GAFFA att distribueras via skivbutiker, klädditon, spelställen, bibliotek, etc. Upplagan blir initialt 30 000.
Det är tidigare redaktionsmedlemmar från musiktidningen Groove, som också den varit gratis, som står bakom importen. General manager blir Per Lundberg GB, Johan Lothsson blir redaktör. Duon är dock noga med att understryka att det blir stark svensk förankring i tidningen:
– Ambitionen är att uppnå samma position i Sverige som GAFFA har i Danmark, där de är det mest lästa musikmediet. Vi kommer att presentera intervjuer och porträtt av de största artisterna och banden. Man kommer även att kunna upptäcka nya favoriter i magasinet. Vår webbsajt GAFFA.se ska bli det självklara valet för musiknyheter, säger Johan Lothsson.
Innehållet, bland annat intervjuer och recensioner, kommer i huvudsak att produceras av svenska skribenter. När det gäller internationella artistintervjuer kommer det att finnas ett samarbete mellan redaktionerna.
– I många år har vi drömt om att korsa sundet, men först nu har vi krafterna att genomföra denna lansering. Timingen är rätt och vi tror att det finns plats för GAFFA på marknaden, säger koncerndirektör Robert Borges.
I Danmark har GAFFA funnits sedan 1983 och läses enligt aktuella siffror av i genomsnitt 210 000 personer. GAFFA:dk är högt placerad bland de danska webbsajterna med 121 000 unika besökare och 2 miljoner sidvisningar.
Lars Nylin