– Rockbjörnen vilar lite extra länge i sitt ide i år. Han behöver den extra energin för att bli ännu större och mäktigare när det nu är dags att förnya det svenska folkets musikpris, säger Aftonbladets nöjeschef Klas Lindberg i ett pressmeddelande.
Men enligt samme Lindberg har det 30 år gamla priset – som 2009 tog mot rekordsiffran 1 139 530 röster – inte lagts ned, det har endast skjutits upp.
– Svenska folkets musikpris ska bli ännu större och mäktigare, fortsätter Lindberg.
Tidningens kommunikationschef Nicke Franchell signalerar i samma pressmeddelande att man planerar en förnyelse av priset:
– De senaste åren har människors sätt att uppleva och köpa musik förändrats ganska radikalt. Då är det naturligt att vi nu tar ett nytt grepp även på Rockbjörnen för att det också i fortsättningen ska vara svenska folkets ledande musikpris, säger Franchell.
Franchell understryker också att det kommer att vara läsarnas röster som gäller även i framtiden:
– Vi kommer inte att rucka på Rockbjörnens särart, att det är svenska folket och inte någon specialiserad jury som utser vinnarna, säger han i pressmeddelandet.
Lars Nylin